درمان شانه یخ زده چگونه است؟ | بهترین روش درمان شانه منجمد | درمان خانگی شانه یخ زده

درمان شانه یخ زده

درمان شانه یخ زده چگونه انجام می شود؟

درمان شانه یخ زده که به شانه منجمد نیز معروف است و از این عارضه به عنوان کپسولیت چسبنده نیز نام می برند،به علت ضخامت و سفت شدن کپسول شانه ایجاد می شود.

برای درمان این عارضه توسط جراح شانه با دستوالعمل هایی که به بیمار می دهد، شروع می شود و در ادامه با انجام دقیق دستورات متخصص شانه بیماری روز به روز رو به بهبودی می رود.

روند بهبودی شاید از 6 ماه تا 2 سال نیز به طول بیانجامد و این بستگی به عوامل مختلف دارد. سن و سال و میزان یخ زدگی و ژنتیک و عوامل بیرونی که باعث این عارضه شده اند مثل بی حرکت ماندن زیاد و یا کم در فرایند زمان بهبودی فرد تاثیر گذار است.

درمان شانه یخ زده

علت اصلی عارضه شانه یخ زده چیست؟

از مهمترین دلایل اصلی بوجود آمدن عارضه شانه یخ زده و یا منجمد می تواند به بی حرکت ماندن این عضو حیاتی بدن باشد.

وقتی مفصل شانه بدون حرکت بماند و زمان زیادی این موضوع طول بکشد، حرکت دست و شانه و شعاع حرکتی آن متوقف شده و باعث قفل شدن مفصل شانه می گردد.

افزایش ضخامت و سفت شدن کپسول شانه در ایجاد درد در شانه و ممانعت از شعاع حرکتی شانه بوجود می آید و می تواند درد در شانه را باعث شود.

برای این که به این عارضه دچار نشویم، روزانه جدای از حرکات دست و شانه که برای انجام کارهای روزمره داریم باید ورزش مناسب دست و شانه را انجام داده و حرکات کششی و حرکتی برای این عضو حیاتی را انجام دهیم.

برای درمان شانه یخ زده باید برنامه حرکات ورزشی منظم و دقیق انجام شود. این برنامه ورزشی توسط فوق تخصص جراح شانه با تجربه با توجه به سن بیمار و میزان یخ زدگی که از طریق عکس های ام آر ای و یا اشعه ایکس قابل دیدن است به بیمار داده می شود.

درمان شانه یخ زده

چه راه های تشخیصی برای عارضه شانه یخ زده وجود دارد؟

کسانی که از درد شانه یخ زده یا شانه منجمد شکایت دارند در ابتدا باید مراجعه ای به جراح شانه باتجربه داشته باشند. این پزشکان با سابقه با معاینات بالینی که از بیمار انجام می دهند، تا حدودی از لحاظ ظاهری پی به شانه منجمد بیمار می برند.

ولی برای این که از این بیماری اطمینان حاصل شود، با استفاده از روش های عکس برداری مثل ام آر آی و یا از طریق اشعه ایکس اقدام به تشخیص فوری و صحیح این عارضه می نمایند.

درمان شانه یخ زده

عواملی که باعث ایجاد و یا تاثیر گذار در شانه یخ زده می شوند، چیست؟

عمده دلیلی که به آن در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، بی حرکت ماندن شانه بر اثر بیماری ها و یا شسکستگی های دست و شانه و یا کتف می تواند باشد.

وقتی دست و یا شانه دچار شکستگی می شود برای این که درمان آن انجام شود، به ناچار بعد از عمل جراحی دست توسط متخصص دست و شانه گج گیری می شود تا دست برای جوش خوردن ثابت بماند.

گچ گیری دست به شکلی است که از حرکت دست و شانه جلوگیری می کند و هیچ راه گریزی نیز برای آن نیست و این کار حتماً باید انجام شود تا دست شکسته شده به زودی و بدون حرکت جوش بخورد.

بی حرکت ماندن دست مساوی است با خشک شدن مفاصل شانه و در نتیجه درد در شانه می باشد. پس از باز کردن گچ دست و جوش خوردن استخوان دست معمولاً برای کسانی که دچار قفل شدن شانه و خشک شدن آن هستند جراح شانه یک برنامه حرکتی و ورزشی را ترتیب می دهد و بیمار با انجام آن درمان شانه یخ زده وی به زودی درمان می شود.

از دیگر موارد ایجاد شانه یخ زده می توان به بیماری پارکینسون و یا بیماری های قلبی عروقی و سن و سال و کم کاری تیروئید و یا جنسیت اشاره کرد که هر کدام جداگانه تاثیرات منفی در ایجاد شانه منجمد و یا یخ زده می توانند داشته باشند.

درمان شانه یخ زده

مراحل ایجاد و درمان شانه یخ زده چگونه است؟

معمولاً مراحل ایجاد شانه یخ زده تا زمان بهبودی و درمان شانه یخ زده در سه مرحله به وقوع می پیوندد.

1- در مرحله اول که شروع شانه یخ است، در این مرحله که به مرحله انجماد معروف است، درد آرام آرام و به آهستگی شروع شده و از شعاع حرکتی دست کاسته می شود و بیمار نمی توانیم دست خود را در عرض بدن یا به سوی بالا حرکت دهد.

این مرحله می تواند از 1/5 ماه تا 9 ماه به طول بیانجامد. در این مدت درد در شانه هر روز اضافه می شود به طوری که ما دیگر قادر به حرکت دادن و انجام دادن امورات شخصی خود به سختی هستیم و درد شدیدی را با هر حرکت دست باید تحمل کنیم.

برای درمان شانه یخ زده در این دوران فقط می توانیم دستورات ورزشی پزشک معالج را به صورت نرم و آهسته انجام دهیم.

2- در مرحله دوم که این عارضه به اوج خود رسیده است و به مرحله شانه منجمد کامل معروف است، شعاع حرکت دست به بدترین وضع ممکن می رسد.

البته در افراد مختلف و یا زن و مرد و سن و سال در این مرحله متغیر است و برای همه یکسان نیست و می تواند تفاوت داشته باشد.

در این مرحله میزان حرکت دست به طرفین و یا بالا بردن تا حدود زیادی کاهش یافته و درد زیادی را باید تحمل کرد و این مدت سه تا شش ماه می تواند فرد را درگیر خود کند.

3- در مرحله سوم و آخر با دستورات ورزشی جراح شانه کاربلد ، به آرامی یخ دست ذوب شده و حرکت دست به آرامی و نرمی شروع می شود و می تواند از زمان شروع تا شش ماه و یا در بعضی از افراد تا دو سال برای درمان کامل آن به زمان نیاز باشد.

درمان شانه یخ زده

آیا برای درمان شانه یخ رده نیاز به جراحی است؟

اغلب و در بیشتر موارد برای درمان شانه یخ زده از حرکات ورزشی استفاده می شود و به ندرت جراح شانه مجبور می شود که کپسول شانه را از طریق جراحی درمان نماید.

معمولاً حرکات ورزشی با حوله و یا یک میله که از طرفین آن گرفته می شود، دست به پشت هدایت می گردد و این حرکت هر روز باید انجام شود.

از ذیگر روش ها با کمک گرفتن از دیوار سعی در بالا بردن دست می شود که می تواند یخ شانه را این روش باز نماید. در ادامه به صورت خوابیده و با کشش شانه با دست دیگر به داخل، می توان یخ زدگی شانه را بهبود بخشید و درمان شانه یخ زده اتفاق بیافتد.

از دیگر روش ها می توان با استفاده از چهار چوب درب منزل و باز کردن هر دو دست به طرفین و رفتن به جلو و ممانعت با هر دو دست، اقدام به حرکات کششی نمود که می تواند در درمان شانه یخ زده موثر باشد.