پارگی اسلپ شانه چیست؟ | درد در لابروم شانه | بهترین روش های درمان اسلپ و لابروم شانه

پارگی اسلپ شانه چیست؟

پارگی اسلپ شانه چیست؟ وقتی در قسمت لبه کاسه شانه (لابروم گلئوئید) آسیب دیدگی و پارگی بر اثر عوامل مختلف از جمله، حوادث رانندگی و یا بر اثر ورزش های حرفه ای و سنگین که بیش از حد در پرتاب ها و یا بلند کردن وزنه و یا شیرجه زدن ها و کشیدگی این عضو اتفاق بیافتد، منجر به پارگی اسلب شانه می شود.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر و علمی تر صحبت کنیم، باید بگوییم که مفصل شانه که دقیقاً ابتدای استخوان شانه که حالت و شکل گردی هم دارد، در داخل گودی استخوان کتف به نام گلئوئید، واقع شده و دور تا دور این گردی با عضلات و غضروف های محکم و انعطاف پذیری بسته شده که یک فضای بزرگی را تشکیل می دهد. این لبه کاسه به لابروم معروف است.

لابروم دقیقاً محل اتصال رباط ها و زردی پی ها هستند و لبه بالایی و یا فوقانی محل اتصال زردپی ها، ماهیچه دوسر بازویی واقع شده که با پارگی این قسمت که می تواند به طرفین نیز گسترش یابد، در واقع پارگی اسلپ شانه اتفاق می افتد.

پارگی اسلپ شانه

انواع پارگی اسلب شانه کدامند؟

پارگی اسلپ شانه می تواند در انواع مختلف اتفاق بیافتد که عبارتند از:

1- در اولین نوع که مقدار کمی از پارگی در اسلپ رخ می دهد، که به نام دژنراسیون معروف است. در این مرحله که می تواند برای افراد مسن سال که مقاومت زیادی در اسلپ شانه آن ها وجود ندارد اتفاق بیفتد. این موارد را به علت کمی حجم پارگی، می توان بدون جراحی درمان نمود.

2- دومین نوع پارگی اسلپ که شایع ترین نوع آن محسوب می شود، در قسمت بالایی لابروم، پارگی اتفاق می افتد و از گودی کاسه فاصله پیدا می کند.

در این قسمت خود به سه نوع پارگی قدامی، پارگی خلفی و پارگی ترکیبی قدامی – خلفی تقسیم بندی می شود.

3- در پارگی نوع سوم که به پارگی دسته سطلی معروف است، بدین شکل است که قسمت پاره شده در داخل مفصل شانه گیر افتاده و باعث قفل شدن حرکت شانه و درد در آن می شود.

4- در نوع چهارم، پارگی لابروم از داخل زردپی سر دراز به ماهیچه دوسر بازویی کشیده شده و امتداد پیدا می کند.

پارگی اسلپ شانه

راه های تشخیص پارگی اسلب شانه چیست؟

از جمله راه های تشخیص پارگی اسلپ شانه، می توان با مراجعه به بهترین فوق تخصص جراحی شانه در تهران مورد معاینه و ویزیت قرار گرفت که پی به تشخیص در چند مرحله می انجامد.

در مرحله اول با مراجعه به جراح شانه شناخته شده و خوب و باسابقه و ویزیت توسط ایشان با معاینه فیزیکی و بالینی و تست و انجام دامنه حرکتی شانه بیمار، می تواند اطلاعات اولیه و تشخیص پارگی اسلب را تا حدودی متوجه شود.

ولی برای این که اطمینان از پارگی اسلب حاصل شود، با استفاده از روش تصویر برداری با MRI که به تصویر برداری رزونانس مغناطیسی معروف است، از این راه می توان به جزییات و قسمت های مختلف نرم شانه از جمله رباط ها و زردپی ها و قسمت های پاره شده در این نواحی، به دو روش تزریقی و بدون تزریقی تشخیص داد.

در روش با تزریق بهترین نتیجه حاصل می شود و می توان به بهترین وضع ممکن تمامی اجزاء نرم داخلی شانه را مشاهده کرد و بررسی نمود.

رادیولوژی نمی تواند این گونه بیماری راه تشخیصی مناسبی باشد. به این علت که استفاده از رادیولوژی فقط برای تشخیص شکستگی استخوان های بدن مورد استفاده می شود و کاربرد دارد و قسمت های نرم بدن در این روش معلوم و مشخص نیستند.

از طریق آرتروسکوپی که یک نوع تصویربرداری مطمئن و امن با روش ایجاد سوراخ در شانه و فرستادن لوله ی آرتروسکوپ به ناحیه اسلپ شانه است، می توان با این روش تشخیص درستی از پارگی اسلپ انجام داد.

پارگی اسلپ شانه

درمان پارگی اسلپ شانه چگونه اتفاق می افتد؟

روش های درمان پارگی اسلپ شانه بستگی به میزان و وسعت پارگی اسلپ شانه دارد. پارگی های با شدت و میزان کم را می توان بدون جراحی و با دستورالعمل هایی که آقای دکتر امین کامرانی راد انجام می دهند، درمان نمود.

برای درمان پارگی های گسترده و بیشتر، با استفاده از روش جراحی آرتروسکوپی می توان درمان خوبی انجام داد و به ندرت با استفاده از روش جراحی باز، این قسمت از شانه را جراحی و درمان می کنند.

در بعضی مواقع درمان های دارویی ضد التهابی و غیر استروئیدی نیز توسط متخصص جراحی شانه انجام می شود تا از درد و التهاب به صورت اولیه کاسته شود.

در ادامه اگر بهترین جراح شانه به این نتیجه رسید که درمان از راه غیر تهاجمی و غیر جراحی انجام شود، از روش تمرینات و حرکات ورزشی و دستورالعمل هایی که در این خصوص داده می شود، نسبت به درمان اقدام خواهد شد.

در بعضی مواقع نیز درمان ها از طریق فیزیوتراپی باید انجام شود که تشخیص آن با پزشک معالج می باشد و با دادن برنامه فیزیوتراپی اقدام موثر انجام می شود.

پارگی اسلپ شانه

علائم پارگی اسلپ شانه چیست؟

علائمی که برای پارگی اسلپ شانه متصور است عبارتست از درد عمیق و ممتد که در بعضی مواقع و با بعضی از حرکات تشدید می شود و دوباره به صورت درد ممتد بودن خود باز می گردد. این درد به صورت همیشگی در عمق شانه وجود دارد و با بعضی از حرکات مثل بلند کردن سر از زمین، به صورت نوسانی تیر می کشد.

کاهش قدرت و توانمندی شانه یکی دیگر از علائم اسلپ شانه می تواند باشد. از دیگر موارد می توان به درد در جلوی شانه جایی در نزدیکی عضلات دوسر بازو از دیگر علائم پارگی اسلپ است.

احساس صدا دار شدن شانه در حالت حرکت دادن عادی شانه و احساس حالت خواب رفتگی آن از دیگر علائم می تواند باشد.

کاهش دامنه حرکتی شانه که اگر از یک زاویه خاصی بیشتر حرکت داده شود، روند درد زیاد می شود و یا احساس قفل شدن شانه را در پی خواهد داشت.

پارگی اسلپ شانه

لابروم شانه چیست و چه وظیفه ای در شانه دارد؟

لابروم شانه نوعی غضروف است که در مابین سر استخوان بازو که گوی شکل است و کاسه کتف که فضایی کاسه ای شکل دارد که سر بازو در آن قرار می گیرد و توسط لابروم شانه دور تا دور آن احاطه شده و کار نگهداشت و متصل کردن استخوان بازو در قسمت کاسه ای شکل کتف را بر عهده دارد.

عملکرد لابروم در حقیقت با ایجاد فضای زیاد و عمیق تر کردن فضای مفصل، باعث نگهداشت قسمت توپی شکل را در کاسه کتف می گردد.

از دیگر موارد فایده این عضو می توان به حالت ضخامتی که دارد قوام بیشتری به شانه داده و حکم ضربه گیر و نقش پیستون را در شانه بازی می کند و نمی گذارد ضربه مستقیماً به گوی و در نهایت به کاسه کتف وارد شود.

در ادامه اگر در خصوص این بیماری نیاز به توضیحات بیشتر و یا مشاوره رایگان داشتید می توانید در قسمت تماس با ما در سایت ما و از طریق شماره تلفن های موجود سوالات خود را بپرسید.