elbows and hands

خواب رفتگی دست دلیلش چیست؟ 10 علل عمده بی حسی و گزگز و مورمور دست

خواب رفتگی دست به چه دلیل اتفاق می افتد؟

خواب رفتگی دست و راه های درمان آن

خواب رفتگی دست (Hand numbness) به دلایل و عوامل مختلفی می تواند اتفاق بیافتد. عمده دلایل خواب رفتگی دست تنگی کانال عصبی مچ دست و فشردگی عصب مدیان یا سندرم تونل کارپال است. عامل شایع بعدی بر اثر آسیب دیدگی عصب النار یا سندرم تونل کوبیتال می تواند باشد.

این دو عامل از اصلی ترین و بیشترین احتمال، برای خواب رفتگی دست است. در این حالت دست به شکل بی حسی درمی آید و این اتفاق می تواند از تحت فشار قرار گرفتن عصب دست باشد.

وقتی عصب قسمتی از بدن تحت فشار قرار گیرد، می تواند به بی حسی همان ناحیه از بدن منجر شود. در بسیاری از موارد نیز می تواند از بیماری های خاصی که درگیر آن می شویم، باشد.

بعضی موارد می تواند به علت قطع خونرسانی به آن عضو نیز اتفاق بیافتد، ولی این مورد بسیار نادر و کم است. خواب رفتگی دست را می توان به عنوان یک نشانه از بعضی بیماری های زمینه ای و خطرناک قلمداد کرد.

به عنوان مثال خواب رفتگی دست چپ و بی حسی در آن همراه با احساس تنگی نفس را می توان یکی از دلایل گرفتگی های قلبی و عروقی و بیماری های عروق کرونر قلبی و گرفتگی در عروق قلب دانست.

دکتر امین کامرانی راد یکی از بهترین متخصصان دست و آرنج در ایران می باشند. ایشان با معاینه بالینی و گاهاً عکس از دست به سرعت علت دقیق خواب رفتگی دست شما را  مشخص و آن را درمان خواهند کرد. با ما در تماس باشید.

خواب رفتگی دست

عمده دلایل بی حسی و مورمور و گزگز شدن دست چیست؟

از عمده ترین دلایل بی حسی و مورمور و گزگز شدن دست می تواند، مواردی باشد که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد.

1-سندرم تونل کارپال

2-سندرم تونل کوبیتال

3-اختلال و کم کاری در غدد تیروئید

4-کمبود بعضی از ویتامین ها مثل ویتامین مثل گروه B و E و D

5-مصرف بعضی از داروهای شیمیایی

6-دیابت یکی دیگر از عوامل خواب رفتگی دست

7-ناهنجاری های ژنتیکی

8-تنگی عروق کرنری قلب و فشار خون بالا

9-سکته مغزی نیز یکی دیگر از عومل بی حسی دائمی دست می شود

10- بیماری ام اس نیز می تواند یمکی از عومل شل شدن اندان ها و بی حسی دست باشد

در ادمه به توضیح ده مورد از اصلی ترین دلایل بی حسی و مورمور و گزگز کردن دست اشاره می نماییم.

1- سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یکی از بیماری هایی است که به علت تنگ شدن کانالی است که از مرکز مچ دست عبور می کند.

در مرکز تونل کارپال عصبی به نام مدیان قرار دارد. این عصب احساس و حرکت را به انگشتان شما میدهد.

وقتی بر اثر کار زیاد بافت ها آسیب ببینند، می تواند بر عصب مدیان فشار وارد کند و شما بی حسی و یا سوزن سوزن شدن را در دست خود احساس نمایید.

خواب رفتگی دست

2- سندرم تونل کوبیتال

سندرم تونل کوبیتال یکی دیگر از عوامل بی حسی در دست است. عصبی که از ناحیه سر شانه تا نقطه انتهایی دست کشیده شده است را عصب زند زیرین یا عصب اولنار می گویند.

این عصب بلندترین عصب بدن می باشد و عصبی است که در کنار استخوان دست به سمت پایین تا مچ کشیده شده است و بدون محافظ می باشد.

شاید بعضی مواقع برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که آرنج شما با جایی برخورد می کند و شما احساس برق گرفتگی و یا تکان شدید و دردی غیر متعارف را حس می کنید.این همان عصب اولنار است که با برخورد به جسم خارجی تحریک شده و شما را اذیت می کند.

تحریک و فشار مداوم بر روی این عصب می تواند به سوزن سوزن شدن دست که بیشتر در ناحیه آرنج دست این اتفاق بیفتد، می تواند باشد.

3-اختلال در غدد تیروئید

اختلال و کم کاری در غدد تیروئید می تواند عارضه ای به نام نوروپاتی ایجاد نماید.

غدد تیروئید در ناحیه گردن وجود دارد و از خود هورمون هایی برای تنظیم سسیتم های بدن و یا رشد بدن تولید می کند.

وقتی اختلالی در این غدد بوجود می آید، می تواند به بی حسی و خواب رفتگی دست و یا پا منجر شود و باید برای درمان و برطرف نمودن آن به متخصص غدد داخلی مراجعه نمود.

خواب رفتگی دست

4-کمبود بعضی از ویتامین های بدن می تواند باعث خواب رفتگی دست و یا پا شوند

کمبود ویتامین گروه B و E و D می تواند، باعث خواب رفتگی دست و یا پا گردد.

ویتامین های B1 و B6 و B12  و B9 از جمله ویتامین هایی هستند که برای سلامت اعصاب و عصب های مختلف بدن ضروری و مورد نیاز می باشند.

وقتی اختلال در دریافت این ویتامین ها پیش می آید و یا اینکه مواد غذایی بدن از این گونه ویتامین ها تهی باشد می تواند باعث کمبود این ویتامین ها در بدن گردند.

5-مصرف بعضی از داروهای شیمیایی

بعضی از داروهای شیمیایی باعث اختلال در سیستم اعصاب مرکزی بدن می شوند و در مواقعی خواب رفتگی دست را باعث می گردند.

اگر شما نیز با این اتفاق روبرو هستید، حتماً با پزشک خود در این خصوص مشورت نموده و پس از مصرف دارو و خواب رفتگی دست و یا پای خود را با ایشان درمیان بگذارید.

خواب رفتگی دست

6-دیابت یکی دیگر از عوامل خواب رفتگی دست

کسانی که دچار دیابت هستند نیز از آسیب و خواب رفتگی دست و یا پای خود در امان نیستند و این بیماری می توان باعث این عارضه گردد.

اگر چه دیابت علائمی مشابه بیشتر در پاها در ابتدا پدیدار شود، ولی می تواند دست ها را نیز درگیر نماید.

7-ناهنجاری های ژنتیکی

ناهنجاری های ژنتیکی نیز یکی دیگر از عوامل خواب رفتگی دست و یا پا می تواند باشد.

بیماری نوروپاتی، از جمله بیماری هایی است که بر سیستم عصبی فشار وارد می کند و می تواند یکی از عوامل مهم و اساسی در خواب رفتگی دست باشد.

8- تنگی عروق کرونری قلب فشار خون بالا و

 از دیگر عوامل خواب رفتگی دست و بی حسی آن می تواند فشار خون بالا و تنگی عروق کرونری قلب باشد. فشار خون بالا عصب ها را تحت تاثیر قرار داده و می تواند فشار بر آن وارد نماید.

وقتی عروق قلب دچار گرفتگی می شود، رفته رفته رگ ها تنگ می شوند و باعث بی حسی در دست چپ و نفس تنگی می شود.

خواب رفتگی دست

9-سکته مغزی که ممکن است یک طرف بدن و یا دست و پاها بی حس شوند

سکته مغزی یکی دیگر از عوامل خواب رفتگی و یا بی حسی دست می باشد. سکته مغزی وقتی رخ می دهد عصب قسمتی از بدن از کار می افتد و یکی از این عصب ها می تواند عصب دست باشد.

گاهی اوقات نیز عصب ها به علت سکته ای که رخ داده به صورت نصفه و نیمه عملکرد خود را انجام می دهند و این موضوع می تواند بر خواب رفتگی دست اثر بگذارد و باعث اختلال در این عضو گردد.

10-بیماری ام اس یکی دیگر از عوامل مهم خواب رفتگی دست می تواند باشد

بیماری ام اس را می توان یکی دیگر از عوامل گزگز دست و یا مورمور شدن آن دانست.

وقتی بدن به بیماری های خود ایمن دچار می شود،سیستم ایمنی بدن به خطر میافتد و بدن برای مقابله با آن شروع به حمله به سلول ها و اعصاب بدن می نماید.

یکی از این بیماری های ام اس می باشد و وقتی فردی به این بیماری دچار می شود، سیستم ایمنی فرد دچار اختلال شده و می تواند به سیستم عصبی حمله کرده و به آن آسیب برسند.

آسیب به سیستم عصبی بدن می تواند باعث بی حسی صورت در بیماری ام اس و گاهی در دست و یا پاها گردد.

خواب رفتگی دست

برای درمان دست خواب رفتته و آرنج مومور و گزگز چه کار باید کرد؟

برای این که مشخص شود خواب رفتگی دست و یا آرنج ما از چیست؟در ابتدا با مراجعه به فوق تخصص دست و آرنج در شرق تهران و با بررسی و معایناتی که ایشان انجام می دهند، پی به این موضوع خواهند برد.

متخصص جراحی دست و آرنج در تهران می تواند با آزمایشاتی که از شما می گیرد، علت دقیق گزگز کردن و یا بی حسی دست شما را پیدا می کند.اگر علت مربوط به عصب دست و یا آرنج شما باشد، درمان آن را شروع و در نهایت شما را درمان نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا