Stem Cells

ترمیم سلول های بدن چگونه اتفاق می افتد؟ | بهترین روش ترمیم سلول های بدن | دکتر امین کامرانی راد

ترمیم سلول های بدن

ترمیم سلول های بدن با روش های جدید

ترمیم سلول های بدن از طریق تکثیر سلول ها توسط سلول های بنیادی بدن که نقش سازنده، جبران کننده، تکمیل کننده و ترمیم کننده سلول های بدن را بر عهده دارد که از این طریق سلول درمانی انجام شده و بدن سلول های خود را بازسازی می کند.

همانطور که می دانید، بدن همه روزه و در همه زمان ها در حال از دست دادن سلول های قدیمی و فرسوده خود است و این تعداد سلول که از دست می رود و می میرند و از بدن دفع می شوند، توسط سلول های بنیادی بدن که در جایجای بدن وجود دارند، در حال تکثیر شدن و ساخته شدن هستند.

در بعضی از قسمت های بدن مثل غضروف های روند ساخته شدن و تکثیر کند است و یا به انحای مختلف متوقف گردیده است.

گروهی از پزشکان فوق تخصص زانو از جمله دکتر امین کامرانی راد موفق به ساخت و تکثیر و تزریق سلول های بنیادی غضروف ساز زانو و دیگر غضروف های بدن گردیده اند.

این پزشکان با تزریق سلول بنیادی به مفصل زانو و یا هر مفصل دیگر بدن که دچار فرسودگی و از بین رفتگی در غصروف ها و یا در دیسک های بدن اتفاق افتاده باشد، می توانند در کمتر از شش ماه نسبت به ترمیم آن ها از طریق تزریق سلول های بنیادی اقدام نمود.

روش سلول درمانی یکی از بهترین روش های ترمیم و بازسازی بدن است که بدون عوارض و غیر تهاجمی و بدون بیهوشی، می توان نسبت به درمان بیماری های مفصلی یا ترمیمی از این طریق اقدام نمود.

ترمیم سلول های بدن

زخم بدن چگونه ترمیم می شود؟

زخم هایی که در بدن ما بوجود می آیند، طی چهار مرحله شروع به بازسازی و ترمیم می کنند. در این مراحل هر کدام می توانند در زمان های مختلف و مراحلی اتفاق بیافتد.

1- همستاز یا مرحله قطع خونریزی

2-مرحله التهاب سازی

3- مرحله بازسازی و تکثیر نمودن

4- مرحله ترمیم ثانویه و بلوغ

در مرحله اول و بعد از زخم شدن قسمتی از بدن هموستاز روی می دهد و بدون در همان زمان اولیه ایجاد زخم شروع به ایجاد پلاکت خون و قطع اوتوماتیک وار خون می شود.

همستاز جیست؟

هموستاز اولین مرحله بازسازی و پیش زمینه ترمیم زخم بدن است که بلافاصله بعد از ایجاد زخم در بدن این مرحله به سرعت اتفاق می افتد و خونریزی قطع می شود.

در این مرحله بعد از ایجاد زخم بدن سعی در بند آوردن خون و ایجاد پلاکت در محل زخم می کند تا از خونریزی جلوگیری نماید.

وجود ویتامین k مناسب در بدن در انعقاد خون و بند آمدن آن نقس بسیار مهمی ایفا می کند.

در این مرحله یعنی همستاز خود، به سه زیر مجموعه تقسیم می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

ترمیم سلول های بدن

مراحل سه گانه ترمیم زخم چگونه اتفاق می افتد؟

مرحله اول که به آن انقباض عروق گفته می شود، شروع مقاومت بدن و تلاش برای بند آوردن خون از طریق انقباض رگ ها می باشد. در این مرحله بدن به هر طریقی که شده می خواهد از خونریزی جلوگیری نماید و با منقبض کردن رگ ها و مویرگ ها در بیشتر مواقع موفق به این کار می شود.

در مرحله دوم که به همستاز اولیه مشهور است، در همان مراحل اولیه ایجاد زخم پلاکت های خونی وارد عمل می شوند و به بسته شدن زخم از طریق لخته خونی اقدام می کنند.

در ادامه و در مرحله همستاز ثانویه که تقریبا در کسری از ثانیه و به صورت همزمان با مراحله اولیه اتفاق می افتد، توسط پروتئین های موجود در خون به نام فیبرین اقدام به بازسازی و ترمیم زخم می نمایند.

مرحله التهاب سازی

در این مرحله که رگ ها خونی بر اثر انقباظ محل زخم باعث ایجاد التهاب در قسمت زخم شده، پس از لخته شدن خون دوباره رگ ها از حالت التهاب باز می ایستد و رگ ها، خون بیشتری به همراه اکسیژن بیشتر روانه زخم می کنند و ترمیم و بازسازی زخم زودتر اتفاق می افتد.

مرحله بازسازی و تکثیر شدن

 در این مرحله که در رده سوم ترمیم زخم قرار دارد، نقش گلبول های قرمز خون نقش برجسته ای پیدا می کنند و با اکسیژن رسانی مناسب باعث سرعت در بازسازی محل زخم می گردد.

در این مرحله زخم بسته شده و فرآیند بهبودی زخم کامل شده است.

ترمیم سلول های بدن

آیا ترمیم غضروف زانو از طریق تزریق سلول قابل انجام است؟

ترمیم سلول های بدن با ترمیم غضروف زانو از طریق تزریق سلول‌های بنیادی مزانشیمی در زانو یک روش درمانی نویدبخش و توان بخش برای آسیب‌های غضروفی زانو محسوب می‌شود.

در این روش، سلول‌های بنیادی تکثیر شده و از مغز استخوان بیمار به درون غضروف آسیب دیده تزریق می‌شوند. این سلول‌ها توانایی ترمیم غضروف را دارند. آنها با ساختن مواد ماتریکس خارج سلولی، باعث ترمیم غضروف می‌شوند.

مزایای این روش نسبت به جراحی‌های ترمیمی متداول عبارتند از:

1-جراحی کم‌تهاجمی و غیرتخریبی

2-بهبود عملکرد و کاهش درد

3-احتمال موفقیت بالاتر در بیماران جوان‌تر

4-دوره نقاهت کوتاه‌تر

البته هنوز تحقیقات بیشتری برای تایید کامل ایمنی و اثربخشی این روش مورد نیاز است، اما نتایج اولیه امیدوارکننده بوده‌ است. در مجموع، تزریق سلول بنیادی به عنوان یک گزینه درمانی امیدبخش در ترمیم غضروف مفصل زانو مطرح است.

ترمیم سلول های بدن از طریق تغذیه چگونه اتفاق می افتد؟

ترمیم سلول‌های بدن از طریق تغذیه با مکانیسم‌های زیر امکان‌پذیر است:

1-مصرف پروتئین کافی: پروتئین‌ها مواد اولیه ساخت سلول‌های جدید هستند. پروتئین‌هایی مثل کلاژن و الاستین برای ترمیم بافت‌ها ضروری هستند.

2-ویتامین‌ها و مواد معدنی: ویتامین‌های گروه B مثل B1، B3، B5 و B12 و همچنین ویتامین‌های A، C، D و املاحی مانند روی، آهن و منگنز برای ترمیم DNA و سنتز پروتئین‌ها لازم هستند.

3-اسیدهای چرب ضروری: اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 ساخت غشای سلولی سالم را تسهیل می‌کنند.

4-آنتی‌اکسیدان‌ها: ویتامین‌های A، C و E و سلنیوم، از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

5-آب کافی: آب یاخته‌ها را زنده نگه می‌دارد و فرایندهای سلولی را تسهیل می‌کند.

بنابراین با مصرف مواد غذایی حاوی این مواد مغذی، می‌توان فرایند ترمیم طبیعی سلول‌های بدن را تسریع بخشید.

ترمیم سلول های بدن

آیا مصرف منابع غذایی حیوانی می تواند برای بازسازی سلول ها کمک کننده باشد؟

ترمیم سلول های بدن با مصرف مواد غذایی حاوی چربی های حیوانی که دارای مقدار مناسبی کلسترول می باشد، برای ساخت دیواره های سلولی مفید، موثر ، لازم و ضروری و مورد نیاز بدن است.

در گذشته پزشکان با دستور حذف مواد غذایی از کلسترول، باعث بروز بیماری ام اس می شدند. در نهایت با مطالعات گسترده و ازدیاد بیماری ام اس پی به اشتباه خود پی بردند و کلسترول را به سبد غذایی مردم بازگرداندند.

کلسترول جایگاه مهم و زیاد در ترمیم دیواره ی سلول های بدن دارند، و این غذاها را دوباره وارد منابع غذایی انسان کردند.

البته افراد بالای 50 سال باید رعایت مناسبی برای دریافت کلسترول از گروه منابع غذایی حیوانی داشته باشند.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا