elbows and hands

تاندونیت فلکسور چیست؟ التهاب تاندون های خم کننده انگشتان دست چگونه اتفاق می افتد؟

تاندونیت فلکسور چیست؟

تاندونیت فلکسور در واقع با ایجاد فشار و التهاب در تاندون های دست و یا پا اتفاق می افتد و باعث درد در این مناطق از بدن می گردد.

تاندون ها  طناب های ضخیمی هستند که از بالای مچ دست و یا پا به سمت انگشتان کشیده شده اند و مثل یک سیم صاف و محکم باعث کشیدن انگشتان و بسته شدن آن ها می گردد.

تاندونیت فلکسور در دست وقتی اتفاق می افتد که یک عامل بیرونی و فعالیت های پر تکرار مثل فشار بیش از حد و یا پرتاب ناگهانی یک جسم با دست، این اتفاق رخ می دهد.

این عارضه بر اثر تورم و ایجاد فشار بر عصب تاندون اتفاق می افتد و بیشتر در زمان کار کشیدن از تاندون دست و یا در بعضی مواقع نیز در زمان استراحت نیز می توان درد را در دستان حس کرد.

دکتر امین کامرانی راد یکی از بهترین متخصصان دست و آرنج در ایران ، عوامل ایجاد کننده تاندونیت فلکسور و تشخیص و درمان آن را برای شما عزیزان توضیح خواهد داد.

تاندونیت فلکسور

مهمترین علل ایجاد تاندونیت فلکسور چیست؟

از مهمترین دلایل ایجاد تاندونیت فلکسور را می توان به فشار بیش از حد به تاندن های دست و استفاده مکرر از این تاندن ها دانست.

ورزشی هایی که به دست و مچ بیشترین فشار را وارد می کنند، مثل ورزش های تنیس و یا گلف و در برخی موارد ورزش های پرتابی، می تواند در التهاب و فشار بر روی تاندون ها را باعث شود و تاندونیت فلکسور را ایجاد کند.

عوامل طبیعی مثل سن و پیری و سفت شدن تاندون ها نیز می تواند در ایجاد تاندونیت فلکسور تاثیر داشته باشد و باعث التهاب و درد به علت کهولت گردد.

از دیگر عوامل می توان به داشتن زمینه برخی از بیماری ها مثل آرتریت روماتوئید و یا بیماری هایی مثل دیابت و قند بالا در ایجاد این ببماری نقش برجسته ای ایفا می کند.

تشخیص تاندونیت فلکسور چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص عارضه تاندونیت فلکسور در ابتدا ، فوق تخصص دست و آرنج با بررسی و معاینه بالینی و ظاهری و تست کردن از طریق خم و راست کردن انگشتان، پی به وجو این بیماری می برد.

در بعضی مواقع نیز از طریق عکس های رادیولوژی و بعضاً ام آر آی می تواند تشخیص تاندونیت فلکسور را داد و اقدام به درمان آن نمود.

تاندونیت فلکسور

درمان تاندونیت فلکسور چگونه انجام می شود؟

با تشخیصی که پزشک معالج از عاضه تاندونیت فلکسور در دست می دهد، در درجه اول استراحت و کار نکشیدن از دست و یا استفاده از کمپرس یخ و یا گرم نگه داشتن محل درد (به تشخیص پزشک معالج) می توان به درمانی مناسب دست یافت.

استراحت در خیلی از موارد می تواند درمان خوبی برای التهاب های ناشی از کشیدگی ها و آسیب های جزئی در تاندون ها را درمان نمود.

در بعضی مواقع که التهاب تاندونیت فلکسور شدید باشد، و با استراحت و یخ درمانی نتیجه ای حاصل نشود، پزشک معالج احتمال تشخیص و درمان با تزریق آمپول کورتیزون ، نسبت به درمان اقدام خواهد نمود.

در بدترین حالت نیز که پارگی در تاندون های دست اتفاق افتاده باشد، پزشک با استفاده از جراحی می توان درمان مناسبی را بر روی دست انجام دهد.

تاندونیت فلکسور

عارضه تریگر فینگر(Trigger finger) یا عارضه انگشت ماشه ای چه زمانی رخ می دهد؟

عارضه تریگر فینگر(Trigger finger) یا عارضه انگشت ماشه ای زمانی اتفاق می افتد که تاندونیت در دست ایجاد شده و التهاب و فشار به حداکثر خود رسیده باشد.

این عارضه می تواند توانایی حرکتی و خم و راست شدن انگشتان و همچنین انجام کار را از دست دارای تریگر فینگر بگیرد و باعث درد شدید نیز در دست احساس شود.

علائم بارز تاندونیت فلکسور چیست؟

از مهمترین علائم بارز تاندونیت فلکسور، می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

1- تورم و درد در انگشتان و کف دست

2- بی حسی در نوک انگشتان دست

3- عدم حرکت در انگشتان به سمت بسته شدن و یا باز شدن

4- احساس درد در هنگام انجام فعالیت و یا در زمان استراحت در دست

آیا ماساژ درمانی در بهبودی تاندونیت فلکسور تاثیر دارد؟

ماساژ درمانی که به تشخیص جراح دست و آرنج داده می شود می تواند روان کننده و رها کننده تاندون هایی که به حالت سفت درآمده اند و خشک شده اند، کمک کننده باشد.

این درمان در موارد خاص و در حالتی که آسیب جدی و حالت خاصی برای تاندون ها اتفاق نیفتاده باشد و در حد گرفتگی معمولی در تاندون ها رخ داده باشد، می تواند درمان گر و کارساز باشد.

تاندونیت فلکسور

آیا لیزر درمانی تاثیری در درمان تاندونیت فلکسور دارد؟

یکی از درمان های نوین و امروزی که توانسته است توجه خیلی از بیماران و پزشکان را به خود جلب نماید، استفاده از لیزر برای درمان خیلی از بیماری ها از جمله درمان تاندونیت فلکسور می باشد.

درمان تاندونیت فلکسور با لیزر تا زمانی که آسیب خیلی جدی نباشد و نیاز به جراحی باز احساس نشود، با این روش می توان به درمانی مناسب و خوبی دست یافت.

لیزر درمانی می تواند به ترمیم و بازسازی تاندون های آسیب دیده بدن کمک کند و در درمان این موارد موثر واقع شود.

آیا روش های الکترو تراپی و اولتراسوند تراپی برای درمان تاندونیت فلکسور موثر است؟

در روش الکترو تراپی با وصل کردن الکترودهای متعدد به قسمت های مچ و کف و انگشتان دست سعی در ایجاد شک الکتریکی و انتقال آن به عصب و تاندون های دست می شود.

تحریک قسمت های مختلف داخلی دست با جریان خفیف پالس های الکتریکی در خیلی از موارد کارگشا و تاثیر گذار در درمان این عارضه می باشد.

از دیگر روش مشابه می توان به اولتراسوند تراپی که از طریق ارسال امواج صوتی با فرکانس بالا که می توان به گردش خون در این ناحیه کمک کند تا با افزایش گردش خون و ترمیم قسمت آسیب دیده، کمک شایانی برای بهبود اتفاق بیافتد.

تاندونیت فلکسور

آیا عمل جراحی تاندونیت فلکسور دوره تنقاهت دارد؟

کسانی که با عمل جراحی و به صورت باز اقدام به بازسازی و یا ترمیم و یا جایگزینی تاندون از قسمتی از بدن به جایی در دست انجام می دهند باید حداقل 6 هفته دست در آتل بماند.

این مدت دوره نقاهت به معنی استراحت مطلق نیست. یعنی این که بعد از عمل جراحی تاندون دست، باید در همان روزهای اولیه اقدام به باز و بسته کردن دست نمود تا تاندون جایگزین شده و یا ترمیم شده، دچار چسبندگی نشود.

حرکات و باز و بسته کردن ها در روز های بعد به دستور پزشک معالج بیشتر شده و در طول مدت 42 روزه که دست درون آتل می ماند از حرکات کششی و باز و بسته کردن نباید غافل ماند.

با گذشت زمان حرکات ورزشی بیشتر و در حد روزی دو تا سه ساعت باید تمرینات نرمش و کششی و باز و بسته کردن انگشتان، ادامه داشته باشد.

بعد از 6 هفته با تشخیص پزشک معالج، اقدام به باز کردن آتل کرده و دوران فیزیوتراپی و آب درمانی آغاز می شود تا دست به حالت اولیه خود بازگردد و توان خود را بدست آورد.

‫2 نظرها