درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه | 2 روش درمان تاندونیت کلیسیفک توسط دکتر کامرانی

درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه

درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه با 2 روش معمول

درمان رسوب کلسیم در تاندون شانه، که معمولاً به عنوان سختی و انباشت تاندون کالسیفیه (Calcific Tendonitis) شناخته می‌شود، با روش های جراحی و غیر جراحی قابل درمان می باشد.

این وضعیت ممکن است با درد و تورم در منطقه شانه همراه باشد. درمان انباشت و رسوب تاندون کالسیفیه می‌تواند به صورت غیرجراحی یا جراحی انجام شود. در ادامه به روش‌های درمان این وضعیت اشاره می‌شود:

1-درمان غیرجراحی:

فیزیوتراپی: از جمله این روش‌ها می‌توان به تمرینات تقویتی و کششی مخصوص، ماساژ، و الکتروتراپی اشاره کرد. این تکنیک‌ها می‌توانند به کاهش درد و بهبود عملکرد تاندون کلسیفیه کمک کنند.

داروها: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا تزریق‌های کورتیکواستروئید به منظور کاهش التهاب و درد تجویز کند.

آب‌درمانی: استفاده از آب گرم یا سرد برای کاهش درد و التهاب نیز موثر است

2-درمان جراحی:

اگر درمان‌های غیرجراحی به نتیجه منجر نشوند و درد و مشکلات شما پایدار باقی بمانند، جراح شانه ممکن است به جراحی باز روی آورد. در جراحی سختی و انباشت تاندون کالسیفیه، تاندون متخلخل و رسوب‌های کلسیمی از تاندون برداشته می‌شوند.

البته با روش بسته و استفاده از جراحی آرتروسکوپی نیز می توان این بیماری را درمان کرد و مقدار اضافات کلسیم را برداشت نمود. از دیگر روش ها نیز با استفاده از روش سورن زنی می توان این بیماران را درمان نمود.

هر چه بیشتر از توصیه‌های پزشک خود پیروی کنید و به فیزیوتراپی بپردازید، شانس بهبودی شما بیشتر خواهد بود. مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا روش درمانی مناسب برای شرایط شما تعیین شود.

رسوب کلسیم در تاندون شانه

علت رسوب کلسیم در تاندون شانه چیست؟

علت رسوب کلسیم در تاندون شانه، که به عنوان انباشت تاندون کالسیفیه نیز شناخته می‌شود، هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما تاکنون تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شده است و عوامل مختلفی به عنوان علل ممکن برای این وضعیت پیشنهاد شده‌اند. برخی از این عوامل و تئوری‌ها شامل موارد زیر هستند:

1-التهاب: برخی تئوری‌ها نشان می‌دهد که التهاب در منطقه تاندون می‌تواند به رسوب کلسیم در آن منطقه منجر شود. این التهاب ممکن است ناشی از آسیب کوچک یا برخی شرایط پزشکی باشد.

2-ژنتیک: ژنتیک نیز ممکن است نقشی در افزایش احتمال تندی تاندون کالسیفیه داشته باشد. برخی افراد ممکن است به علت عوامل ژنتیکی به این وضعیت حساس‌تر باشند.

3-عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند فشار و استرس ممکن است بر روی توسعه تندی تاندون کالسیفیه تأثیر بگذارند.

4-کاربرد تاندون: تکراری کردن حرکات تندون شانه (مثل تکراری کارهای دستی) می‌تواند به تندی تاندون کالسیفیه منجر شود.

5-عملکرد غدد درون‌ریز: تغییرات در عملکرد غدد درون‌ریز مانند غدد پاراتیروئید ممکن است تأثیرگذار باشند.

به علت مشکلات پیچیده در نحوه ایجاد تندی تاندون کالسیفیه، دقیقاً چرا این وضعیت رخ می‌دهد، هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اگر با مشکل تندی تاندون کالسیفیه مواجه هستید، مشورت با یک پزشک متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپیست مناسب است تا به شما راهنمایی درمانی دقیق‌تری ارائه دهند.

رسوب کلسیم در تاندون شانه

علائم رسوب کلسیم در تاندون شانه چیست؟

علائم وجود تاندون کالسیفیه (رسوب کلسیم در تاندون شانه) می‌توانند به شکل متنوعی ظاهر شوند و به طور عمومی شامل موارد زیر می‌شوند:

1-درد: درد یکی از علائم اصلی رسوب تاندون کالسیفیه است. این درد معمولاً در منطقه شانه قرار می‌گیرد و ممکن است به دست و بازوی شما هم انتشار یابد. این درد ممکن است به صورت ملایم و مداوم یا شدید باشد و معمولاً شدیدترین درد شانه در ساعات شب است.

2-تورم: منطقه شانه ممکن است تورم داشته باشد، که معمولاً با درد همراه است.

3-محدودیت در حرکت:رسوب تاندون کالسیفیه می‌تواند باعث محدودیت حرکت شانه شود. شما ممکن است دچار مشکلات در حرکت دست و بازوی خود شوید.

4-ضعف: در برخی موارد، شخص ممکن است احساس ضعف در منطقه شانه داشته باشد و نتواند وزن‌های سنگین را حمل کند.

5-درد در چرخش شانه، که در اثر فشار بیش از حد بر تاندون کالسیفیه در شانه ایجاد می‌شود.

لطفاً توجه داشته باشید که علائم و شدت آنها ممکن است بین افراد مختلف متغیر باشند. اگر شما یا کسی که می‌شناسید به علائمی شبیه به تندی تاندون کالسیفیه دچار هستید، مشورت با جراح شانه آقای دکتر امین کامرانی راد به منظور تشخیص و درمان مناسب الزامی است. درمان به موقع می‌تواند به بهبود علائم کمک کند و از تشدید و پیشرفت وضعیت جلوگیری کند. در این خصوص تماس با ما برای تشخیص و درمان می تواند برای شما مثمر مر باشد.

رسوب کلسیم در تاندون شانه

تشخیص رسوب کلسیم در تاندون شانه چگونه انجام می شود؟

تشخیص انباشت تاندون کالسیفیه (رسوب کلسیم در تاندون شانه) عموماً توسط یک پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپیست و یا توسط جراح شانه انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای تشخیص این وضعیت وجود دارد، که شامل موارد زیر می‌شوند:

1-تاریخچه بیماری: پزشک ابتدا از شما سوالاتی در مورد علائم، شدت درد، مدت زمان وقوع درد، عوامل تحریک‌کننده ممکن، و تاریخچه پزشکی شما می‌پرسد.

2-بررسی جسمی: پزشک ممکن است بررسی جسمی شما را انجام دهد و منطقه تحت رسوب کلسیم در تاندون شانه را بررسی کند تا از میزان درد و تورم آگاه شود.

3-تصویربرداری: برای تشخیص انباشت تاندون کالسیفیه، معمولاً از تصویربرداری استفاده می‌شود. رادیوگرافی (X-ray) به عنوان یکی از ابزارهای تصویربرداری معمولی برای تشخیص رسوب کلسیم در تاندون شانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصاویر X-ray می‌توانند نمایانگر رسوب‌های کلسیمی در تاندون باشند.

4-سونوگرافی: سونوگرافی نیز برای تشخیص انباشت تاندون کالسیفیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت معمول توسط فیزیوتراپیست‌ها انجام می‌شود. این روش به تشخیص رسوب‌های کلسیمی در تاندون کمک می‌کند.

5- MRI: اگر تصاویر X-ray و سونوگرافی کافی نباشند یا نتایج آنها مبهم باشد، ممکن است پزشک از تصویربرداری از طریق MRI استفاده کند. این روش نقاط ضعف تاندون و رسوب‌های کلسیمی را به دقت نشان می‌دهد.

با توجه به نتایج تست‌ها و اطلاعات به دست آمده، فوق تخصص جراح شانه شما را برای درمان راهنمایی مناسب خواهد کرد. درمان ممکن است شامل فیزیوتراپی، داروها، تزریق‌های کورتیکواستروئیدی، یا در موارد شدیدتر جراحی باشد.