درمان آرتروز شانه | علائم و نشانه های آرتروز | دلایل و علل ایجاد آرتروز | دکتر کامرانی

درمان قطعی آرتروز شانه چگونه انجام می شود؟

درمان آرتروز شانه و علائم و نشانه ها و علت های ایجاد آن چیست؟

درمان آرتروز شانه توسط متخصصین جراحان شانه به روش های متعددی قابل درمان است. به طور کلی آرتروز یک بیماری مخرب پیشرونده در تمامی مفاصل بدن محسوب می شود.

درمان آرتروز جراح شانه با روش های مختلف از جمله معاینات دقیق بالینی و با کمک گرفتن از عکس های رادیوگرافی و رادیولوژی و بعضاً از طریق ام آر آی قابل شناسائی و درمان می باشد.

از آنجایی که مفصل شانه مدام در حال حرکت و جابه جایی هستند، بر اثر فعالیت زیاد و در سنین بالای 50 سالگی، غضروب مابین مفاصل که به عنوان ضربه گیر عمل می کنند، می توانند باعث فرسودگی گردند.

فرسوده شدن و از بین رفتن غضروف، یکی از دلایل درد در مفاصل شانه می باشد. این درمان به روش های مختلف مثل سلول درمانی زانو در شانه نیز از این روش توسط سلول های بنیادی، غضروف بین استخوان های شانه را ساخت و آن را درمان نمود.

وقتی غضروف مابین مفاصل به دلایل مختلف از بین می رود و عملکرد آن مختل می شود، بر اثر ساییدگی دو سر استخوان که دیگر ضربه گیر و یا همان غضروف را در بین خود ندارند، می تواند باعث ایجاد درد گردد.

سایش دو سر استخوان با حرکت دادن دست، روز به روز بیشتر شده و ساییدگی بیشتری اتفاق می افتد و تا جایی پیش می رود که فرد دیگر قادر به حرکت دادن دست خود نیز نیست.

درمان آرتروز شانه

علائم و نشانه های آرتروز شانه چیست؟

– درد شدید وقتی که دست در شعاع حرکتی خود می چرخد و جرکت می کند.

– صدا دادان شانه وقتی حرکت در دست انجام می شود. این صداها می تواند بر اثر سایش بین دو سر استخوان ها باشد.

– کاهش پیدا کردن شعاع حرکتی دست از نواحی شانه یکی دیگر از علائم آرتروز شانه می باشد.

– التهاب و نتورم زیاد در شانه از علائم آرتروز شانه است.

– ضعف در شانه و احساس بی حسی و عدم توانایی در دست

– احساس درد در زمان لمس شانه و قسمت های اطراف آن

– سفت و خشک شدن و احساس قفل شدن شانه در زمان حرکت دادن آن

درمان آرتروز شانه

دلایل و علل آرتروز شانه چیست؟

از مهمترین دلایل و علل آرتروز شانه می توان به فرسایش شانه و کار بیش از حد کشیدن از شانه و انجام دادن حرکات تکراری نام برد.

1-  ورزش هایی نظیر تنیس و یا ورزشی های پرتابی مثل پرتاب دیسک و چکش که مدام با چرخش ها و پرتاب های ناگهانی در مسابقات و در تمرینات ورزشی همراه است، می تواند باعث آرتروز شانه شود.

2- شکستگی و یا در رفتگی مکرر شانه از دیگر عوامل آرتروز شانه می تواند باشد. وقتی شانه با شکستگی و یا در رفتگی پی در پی مواجه گردد، می تواند بر غضروف شانه تاثیر منفی گذاشته و آن را ضعیف و یا از بین ببرد.

شکستگی و یا در رفتگی های پی در پی نیز می تواند یکی دیگر از دلایل آرتروز شانه باشد.

انواع آرتروز شانه چیست؟

آرتروز شانه می‌تواند به تعدادی انواع تقسیم شود، از جمله:

آرتروز شانه به چند نوع مختلف تقسیم می‌شود که شامل استئوآرتروز آرتروز شانه التهابی، آرتروپاتی (بیماری مفصل) پارگی چرخاننده شانه (کاف)، مرگ استخوانی (بافت مردگی غیرعروقی)، و آرتروز شانه پس از آسیب می‌باشند.

– استئوآرتروز: این نوع آرتروز فرسایشی است و معمولاً در نتیجه استفاده بیش از حد، وراثت، میکروتروما، و افزایش نیروهای بین مفصلی بروز می‌کند.

– آرتروز شانه التهابی که از تداخل سیستم ایمنی بدن بوجود می آید و می تواند در مفاصل از جمله مفصل شانه ایجاد التهاب نماید و باعث سائیدگی غضروف شانه گردد.

– آرتروپاتی (بیماری مفصل) پارگی، چرخاننده شانه می باشد. درمان نشدن چهار عضله متصل کننده استخوان شانه به کتف می تواند تشدید کننده درد در مفصل شانه باشد.

– مرگ استخوانی (بافت مردگی غیرعروقی): این باعث پوسیدگی بخش‌هایی از استخوان می‌شود و بر اثر نرسیدن خون در این استخوان مرگ استخوانی را باعث می گردد. این عمل می تواند تشدید درد در مفصل شانه را بوجود آورد.

– آرتروز شانه آسیب دیده: این اتفاق وقتی رخ می دهد که بر اثر عواملی استخوان شانه و گوی آسیب دیده و همزمان نیز غضروف باعث آسیب دیدگی می شود و در نهایت از بین می رود.

درمان آرتروز شانه

روش های متعدد درمان آرتروز شانه کدامند؟

برخی از روش‌های غیرجراحی که توسط فوق تخصص جراح شانه انجام می شود، عبارتند از: تعدیل فعالیت، کمپرس یخ و گرما، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، تزریق کورتیکواستروئیدها (کورتیزون)، تزریق مکمل، الکتروتراپی، فیزیوتراپی و اوزون‌درمانی انجام حرکات اصلاحی نیز می‌تواند کمک کند.

در بعضی موارد، جراحی آرتروز شانه به مجموعه‌ای از روش‌های درمانی وابسته است که شامل گزینه‌های جراحی و غیرجراحی می‌شود.

درمان آرتروز شانه

راه های تشخیص آرتروز شانه چیست؟

برای تشخیص آرتروز عارضه آرتروز شانه چند راه و روش وجود دارد.

1- از طریق عکس های رادیوگرافی و رادیولوژی با استفاده از دستگاه اشعه ایکس.

2- از طریق عکس برداری از طریق ام آر آی برای دیدن بافت های نرم اطراف شانه از قبیل تاندون ها و عضلات سر شانه.

3- از طریق نمونه برداری از مایع سیناویال موجود در مفصل شانه.

4- از طریق آزمایش خون که رماتیسم مفصلی از این طریق قابل شناسایی است.

درمان آرتروز شانه

آیا آرتروز شانه درمان دارد؟

آرتروز شانه یک بیماری تنظیم‌نشده است که با پیشرفت سنی و فرآیند تخریب در مفاصل شانه همراه است. این بیماری می‌تواند منجر به درد، محدودیت حرکت، و عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزمره شود.

درمان آرتروز شانه عمدتاً به کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی افراد اختصاص دارد و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مدیریت درد: استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌تواند در کاهش درد و التهاب مفصلی کمک کند.

فیزیوتراپی: تمرینات فیزیکی و توانبخشی با هدف تقویت عضلات اطراف مفصل شانه و بهبود محدودیت حرکت می‌تواند مفید باشد.

تزریق‌های مفصلی: تزریق‌های کورتیکواستروئیدی به مفصل شانه ممکن است به کنترل التهاب و درد کمک کند.

استفاده از دستگاه‌های کمکی: استفاده از دستگاه‌های کمکی مانند اسپلینت یا دستگاه‌های حمایتی می‌تواند به حفظ استقامت مفصل و کاهش درد کمک کند.

تغییرات در سبک زندگی: تغییر در عادات روزمره مانند تغییر در نحوه انجام فعالیت‌های روزانه، اجتناب از حرکات تکراری و استراحت کافی می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

درمان آرتروز شانه

در موارد شدیدتر آرتروز شانه جه درمان هایی وجود دارد؟

در موارد شدیدتر آرتروز شانه و در صورتی که درمان‌های غیرجراحی مؤثر نباشند، پزشک ممکن است به جراحی متوسل شود.

جراحی‌های مختلفی برای درمان آرتروز شانه وجود دارد، از جمله تعویض مفصل، تنظیم مفصل، و غیره. انتخاب روش مناسب بستگی به شدت بیماری، وضعیت فیزیکی فرد، و تجویز پزشک دارد.

همیشه توصیه می‌شود با پزشک تخصصی در این زمینه مشورت کنید تا برنامه درمانی مناسب برای شما تعیین شود.