تعویض مفصل شانه چگونه انجام می شود؟ | دلایل تعویض مفصل شانه چیست؟ | مراقبت ها

تعویض مفصل شانه

تعویض مفصل شانه چگونه انجام می شود؟

تعویض مفصل شانه چگونه انجام می شود؟ تعویض مفصل شانه یا آرتروپلاستی شانه که نوعی جا به جایی مفصل آسیب دیده با مفصل مصنوعی یا پروتز شانه انجام می شود.

مفصل شانه وقتی آسیب می بیند که وقتی غضروف نرم پوشاننده شانه آسیب دیده باشد و نتواند عملکرد خوبی داشته باشد. وقتی مفصل شانه دچار آسیب جدی می شود، استخوان ها با یکدیگر در تقابل قرار می گیرند و درد در ناحیه شانه احساس می شوند.

وقتی در شانه و در مفصل آن نیاز به تعویض پیدا پدیدار می شود که هیچ گونه ترمیم جراحی و یا غیر جراحی و یا روش های درمانی دیگری برای شانه نتوان انجام داد، و فقط با تعویض مفصل شانه می شود درد شانه را درمان نمود.

برای تعویض مفصل شانه توسط فوق متخصص جراح شانه با تجربه در ابتدا از روش آرتروسکوپی اقدام به بازدید از شانه و مفصل آن می کند و در ادامه و در صورت نیاز اقدام به جراحی باز و تعویض مفصل شانه می گردد.

تعویض مفصل شانه

شانه از چه بخش هایی تشکیل شده است و دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

شانه به طور کلی از سه بخش تشکیل شده که هومروس یا استخوان بازویی، ترقوه یا کلویکل و در ادامه چنبر یا اسکپولا تشکیل گردیده  است.

استخوان ترقوه دارای یک گودی یا کاسه می باشد به نام گلنوید که نیم دایره تو خالی و کاسه ای شکل است و گوی سر استخوان بازو درون این کاسه قرار دارد و با پوشانده شده لبه های کاسه با غضروف های نرم و انعطاف پذیر، این گوی درون کاسه استخوان ترقوه با استفاده از غشای زلالی که درون کاسه قرار دارد، می لغزند و ایجاد حرکت و چرخش می کند.

وقتی غضروف های این عضو از بدن از بین می روند، باعث می شود که کوی و کاسه تماس بیش از حد با یکدیگر داشته باشند و به اصلاح حالت فرسایشی و لبه دار شدن با هم پیدا کنند.

این اصطکاک می توان سطح بین گوی استخوان بازو و کاسه ترقوه را به صورت درگیر با یکدیگر در تمام حالات قرار دهد و باعث گردد که درد زیادی در شانه احساس شود.

تعویض مفصل شانه

عواملی که باعث تعویض مفصل شانه می شوند کدامند؟

از مهمترین عواملی که باعث تعویض مفصل شانه می شود عباتند از: 1- آرتروز شانه 2- آرتریتی که پس از ضربه ایجاد می شود 3- روماتیسم مفصلی 4- التهاب مفصل بعد از پارگی تاندون روتاتورگاف 4- شکستگی های شدید 5- نکروز آواسکولار یا مرگ بافت استخوانی و عدم خونرسانی به مفصل

آرتروز شانه

آرتروز شانه بیشتر از فرسودگی و کار زیاد از شانه اتفاق می افتد. بیشتر سالمندان و یا کسانی که سنی فراتر از 60 سالگی را تجربه می کنند را در بر می گیرد. البته آرتروز شانه جوان تر ها را نیز می تواند در گیر کند و این بیماری ناشی از فرسودگی و استفاده زیاد و بیش از حد از شانه ایجاد می شود.

وقتی استخوان های بازو و ترقوه که همان گوی و کاسه هستند، کارایی و عملکرد خود را از دست بدهند در نتیجه باعث می شود خوردگی بین استخوان ها ایجاد شده و باعث بروز درد در شانه گردد.

آرتریتی که پس از ضربه به شانه ایجاد می شود

آرتریتی وقتی رخ می دهد که ضربه ای به شانه بر اثر حوادث رانندگی و یا در ورزش های حرفه ای، این اتفاق رخ می دهد. ضربات سنگین می توان غشاء زلال بین گوی و کاسه استخوان شانه و همچنین غضروف های اطراف آن را متلاشی و از بین ببرد و کارایی شانه با افت شدید و با عدم شعاع حرکتی خوبی مواجه گردد.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی به دلایل مختلفی از قبیل التهاب و یا عفونی شدن و در نهایت باعث ضخیم شده مایع زلال غشایی مابین گوی و کاسه شانه می شود و در نهایت غضروف های شانه را درگیر کرده و باعث از بین رفتن حرکت و ایجاد درد در شانه می شود.

روماتیسم بیشتر ریشه در التهاب و ورم و عفونت در شانه دارد و می تواند کل مفصل شانه را درگیر خود نماید.

التهاب مفصل بعد از پارگی تاندون روتاتورگاف

تاندون روتاتورگاف شانه که عملکرد و شعاع حرکتی چرخاندن و چرخش شانه را بر عهده دارد، به دلایلی باعث پارگی و از کار افتادگی می شود.

این تاندون وقتی پاره شود، نمی تواند عملکرد درستی از خود نشان داده و باعث تخریب مفصل شانه به علت نبود تاندون چرخاننده می شود.

این عضو از شانه اگر عملکرد و کارایی لازم را نداشته باشد، باعث درگیر شدن گوی و کاسه شانه شده و التهاب ایجاد می شود.

شکستگی های شدید

شکستگی های شدید کتف و شانه می تواند یکی دیگر از مواردی باشد که می تواند باعث تحلیل و از کار افتادگی های شانه گردد.

این شکستگی ها گاهی اوقات آنقدر شدید است که منجر به تعویض مفصل شانه می گردد. در شکستگی های شانه خیلی بندرت می توان مفصل شانه را حفظ کرد. این بخش از شانه به علت این که حساسیت بالایی دارد، پس از شکستگی به ناچار باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

نکروز آواسکولار یا مرگ بافت استخوانی و عدم خونرسانی به مفصل

نکروز آواسکولار یا استئونکروز که بر اثر عدم خونرسانی به استخوان شانه اتفاق می افتد که باعث از کار افتادن مفصل شانه می گردد و نیاز به تعویض مفصل شانه می شود.

از مهمترین عوامل عدم خونرسانی به مفصل و یا استخوان شانه، می توان به استفاده بیش از حد از الکل و یا غواصی در اعماق ژرف در آب های اقیانوس ها و یا بیماری سلولی داسی شکل، از مهمترین دلایل این اتفاق می تواند باشد.

تعویض مفصل شانه

دوره بهبودی و نقاهت جراحی تعویض مفصل شانه چقدر است؟

وقتی جراح شانه خوب در تهران اقدام به تعویض مفصل شانه می کند، زمانی در حدود دو ساعت طول خواهد کشید تا مفصل شانه تعویض گردد.

بعد از به هوش آمدن بیمار و ریکاوری که انجام می شود و بعد از یک شب بستری در بیمارستان بیمار می تواند به راحتی و با اطمینان بالا از بیمارستان مرخص شده و ادامه دوره نقاهت و درمان را در منزل به مدت دو هفته بگذراند.

بعد از دو هفته و کم کم بیمار می تواند به روال قبلی خود و انجام کارهای روزانه خود بازگردد. اگر بیمار به دستورات و تجویزهای دارویی که برای بیمار نوشته می شود به درستی اقدام گردد، بعد از هفته دوم بیمار بدون هیچ گونه نگرانی می توان به روند کارهای روزمره خود بازگردد.