the knee

کلاب فوت چیست؟ | آیا پا چنبری درمان دارد؟ | بهترین روش درمان کلاب فوت یا پا چنبری

کلاب فوت چیست؟

کلاب فوت چیست؟

کلاب فوت یا پاچنبری یک نوع بیماری مادرزادی است که از بدو تولد در برخی از نوزادان وجود دارد و به نظر می رسد که تاندون های ساق پا که به پاشنه متصل است، کوتاه می باشد و رشد کافی نکرده است. به همین علت پاها به سمت پایین و یا داخل چرخیده و کوتاه شده اند.

نوزادانی که بر اثر بیماری پاچنبری به دنیا می آیند، معمولاً یک در هزارم جمعیت جهان را شامل می شوند و دلیل خاصی برای آن هنوز معلوم و مشخص نیست و گاهاً به علت جهش های ژنتیکی یا عوامل وراثتی، این اتفاق می تواند رخ داده باشد.

نوزادان پسر معمولاً دو سوم جمعیت مبتلایان به بیماری کلاب فوت یا پاچنبری را شامل می شوند و بیشترین تعداد این بیماری را به خود اختصاص داده اند.

نوزادانی که با کلاب فوت بدنیا می آیند، باید در زمان نوزادی و در همان بدو تولد و در زیر یک ماهگی درمان شوند و حتماً توسط بهترین فوق تخصص جراح زانو در تهران این کار انجام شود.

پاچنبری می تواند در یک یا هر دو پا در نوزادان ایجاد شود و اتفاق بیافتد. اگر چه در ابتدا دردی در پا مشاهده نمی شود ولی در ادامه اگر درمان صورت نگیرد، می تواند با شروع راه افتادن نوزاد در یک سالگی، درد در پاها شروع و ادامه یابد.

کلاب فوت چیست؟

آیا قبل از تولد نوزاد، کلاب فوت یا پاچنبری قابل تشخیص و درمان است؟

سوال خیلی از والدین و مادارن باردار این است که کلاب فوت یا پاچنبری قبل از تولد قابل تشخیص و یا درمان است؟ در جواب این عزیزان باید بگوییم که متاسفانه تشخیص این عارضه و بیماری در ماه های آخر دوران بارداری توسط دستگاه سونوگرافی قابل مشاهده است و راه درمانی در این خصوص قبل از تولد وجود ندارد.

اگر قبل از دمیده شدن روح به جنین این بیماری در رحم مادر قابل رویت بود، با تجویز پزشک شاید می شد جنین را کورتاژ نمود، ولی این تشخیص در آن زمان قابل مشاهده و درک نیست.

کلاب فوت عارضه ای است که قبل از تولد، درمانی برای آن هنوز کشف نشده و باید بعد از به دنیا آمدن و در دو هفتگی نوزاد اقدام به درمان وی نمود.

کلاب فوت چیست؟

علائم و تشخیص کلاب فوت یا پاچنبری چیست؟

از علائم تشخیص کلاب فوت به راحتی و با مشاهده پاهای نوزاد که به داخل و یا به پایین کشیده شده است، قابل تشخیص و رویت می باشد.

مادرانی که نوزادانی دارای علائم و نشانه های این گونه هستند، باید در اسرع وقت با مراجعه به فوق تخصص جراح پا و زانو اقدام به اصلاح و جراحی در این خصوص نمایند.

این بیماری هر چه زودتر درمان شود، می تواند توانایی و برگشت پذیری بهتری ایجاد کند و در آینده بهبودی بهتری می تواند برای فرد بیمار به همراه داشته باشد.

کلاب فوت چیست؟

 

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به کلاب فوت یا پاچنبری وجود دارد؟

سوال خیلی از مادران باردار و یا والدین این است که راهی برای عدم ابتلا به کلاب فوت پاچنبری وجود دارد؟

در جواب باید بگوییم که این بیماری که علت اصلی بوجود آمدن آن کوتاهی تاندونی که عضلات را به استخوان های پا متصل می کند، که در اینجا عضله پشت پا به پاشنه پا مد نظر است، کوتاه می باشد و رشد مناسبی نکرده و به همین علت پا را به داخل و یا به بغل می کشد.

متاسفانه تاکنون دلیل ابتلا و درمانی قبل از بدنیا آمدن وجود ندارد و کسی نمی داند بوجود آمدن این عارضه به چه دلیل است.

اما یافته هایی در این زمان وجود دارد که تاثیر آن بر نوزادان را تا حدودی مشخص می نماید. به عنوان مثال محققین متوجه شده اند که ابتلای این عارضه در پسرها نسبت به دخترها تا دوبرابر بیشتر است.

در مواردی نیز وراثت و سابقه خانوادگی می تواند در ابتلا به این بیماری نقش مهمی داشته باشد. از دیگر موارد که می تواند به کم بودن مایع آمونیاک باعث پاچنبری گردد، اشاره نمود. این عارضه می تواند در بوجود آمدن کلاب فوت تاثیر گذار باشد.

از دیگر موارد می توان به عفونت زیکا در دوران بارداری مادر اشاره نمود که می تواند در نقایص مادرزادی نوزادان تاثیر گذار باشد.

گاهاً در مادران سیگاری و یا مادرانی که به مصرف مشروبات الکلی روی می آورند نیز از مواردی است که می تواند تاثیر مستقیم در بوجود آمدن عارضه پاچنبری گردد.

کلاب فوت چیست؟

روش درمان کلاب فوت  یا پاچنبری چگونه است؟

روشی که برای درمان کلاب فوت یا پاچنبری توسط فوق تخصص جراحی زانو در نظر گرفته می شود، در بدو تولد و قبل از یک ماهگی باید این اتفاق بیافتد و درمان نوزاد شروع شود.

در ابتدا متخصص پا و زانو با استفاده از روش گچ گیری متعدد و هفتگی اقدام به اصلاح پای نوزاد می کند و در ادامه اگر نیاز بود با جراحی که بر روی پای نوزاد انجام می شود، اقدام به اصلاح و گچ گیری مجدد و همچنین با استفاده از کفش های مخصوص در این زمینه اقدام به اصلاح و درمان پای کلاب فوت نوزاد کرد.

از دیگر روش ها که یکی از آن به روش فرانسوی معروف است، با استفاده از چسب های مخصوصی که در این زمینه وجود دارد، می توان به صورت کشش و حرکت دادن به جهت مخالف چرخش پا، از این روش استفاده نمود.

در برخی موارد نیز با استفاده از بریس و کفش های مخصوص این کار می توان به درمانی اصولی و رو به جلو اقدام موثری انجام داد.

کلاب فوت چیست؟

کلاب فوت یا پاچنبری اگر درمان نشود، چه عارضه هایی می تواند در بر داشته باشد؟

اگر بیماری کلاب فوت یا پاچنبری را در دوران نوزادی درمان نکنیم و یا این که اهمیتی به درمان ندهیم، می تواند در ادامه رشد کودک و رسیدن به سن بزرگ سالی عواقب وخیم و دردناک به همراه عفونت ها و یا تغییر شکل در اسکلت و ستون فقرات بدن رخ دهد.

این تغییر وضعیت ها در ادامه می تواند در شکل گیری بد اسکلت و سفتی عضلات و گاهاً خونریزی در جاهایی که تحت فشار شدید هستند، می تواند رخ دهد.

کلاب فوت چیست؟

نکته پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم که در خصوص کلاب فوت اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم و از دلایل ابتدا و روش های درمان و همچنین عوامل هر چند غیر رسمی را در اختیار شما قرار دهیم.

در ادامه اگر تمایل به گرفتن مشاوره در خصوص موضوع این مقاله دارید، می توانید از طریق تماس با ما در سایت ما با کارشناسان و دکتر امین کامرانی راد ارتباط برقرار نمایید و از مشاوره های رایگان استفاده نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا