the knee

خالی کردن زانو | دلایل خالی کردن زانو و راه و روش درمان آن کدامند؟ | عوامل این بیماری

خالی کردن زانو

خالی کردن زانو

خالی کردن زانو یکی از عوارضی است که به دلایل مشخص و گاهاً نامعلوم می تواند برای هر کسی در طول زندگی شخصی وی اتفاق بیافتد.

این اتفاق می تواند به دلایل معلوم از قبیل پارگی در یکی از رباط صلیبی زانو که شایع ترین آن رباط صلیبی قدامی می باشد، باعث گردد.

وقتی یکی از رباط ها و یا تمامی رباط های زانو یک شخص به دلایلی پاره می شوند، آن فرد دیگر کنترل زانوی خود را از دست می دهد و نمی تواند به رفتار ارادی بر روی زانوی خود داشته باشد.

رباط ها کار باز و بسته شدن زانوها و پایداری آن ها را برعهده دارند و می توانند تعادل راه رفتن را به فرد بدهند.

از عواملی دیگر، می توان گفت که گاهاً بر اثر فشار بر عصب پا و یا زانو اتفاق می افتد که می تواند وزن بدن که بر روی زانو ها اثر می گذارد، ایجاد درد پدید آورد و در نتیجه زانو به علت فرار از درد به خودی خود خم شده و به اصطلاح خالی کردن زانو اتفاق بیافتد.

از عوامل وجود درد در زانو ، می تواند پارگی مینیسک زانو و یا سینوویت و آرتریت باشد. در موارد می توان به جابه جایی کشکک زانو از جای خود و نبود استحکام لازم برای برقراری ثبات در زانو و خالی کردن زانو را در بر داشته باشد.

 خالی کردن زانو

عملکرد ضعیف مفصل پاتلوفمورال از دیگر عوامل خالی کردن زانو

وقتی کشکک زانو از جای خود حرکت می کند و دچار لقی و جابه جا می شود، از عملکرد بد و ضعیف مفصل پاتلوفمورال می تواند باشد.

این وضعیت می تواند به علت ناپایداری و عمل نکردن درست در زانو و وجود سستی در عضلات سر زانو و ران باشد. این امر می تواند کارکرد ضعیفی در زانو بوجود آورد و زانو  کنترل خوبی نداشته باشد و باعث خالی کردن زانو گردد.

 

جراحی رباط صلیبی برای جلوگیری از خالی کردن زانو

با عمل جراحی رباط صلیبی زانو می توان به راحتی و به صورت مطمئن از خالی کردن زانو جلوگیری نمود.

ساییدگی غضروف زانو علت خالی کردن زانو

ساییدگی غضروف زانو یکی از عواملی است که می تواند در خالی کردن زانو نقش داشته باشد. ساییدگی غضروف به علت های مختلفی از جمله آرتروز زانو و یا پوکی های استخوان در زانو بوجود آید.

ساییدگی غضروف زانو را می توان به دلیل پیری و فرسودگی زیاد و کارکرد بیش از حد باعث شود و ایجاد گردد.

 خالی کردن زانو

ناپایداری کشکک زانو علت خالی کردن زانو

یکی دیگر از عواملی که می تواند در خالی کردن زانو نقش داشته باشد، ناپایداری در کشکک زانو است. این وضعیت به علت عملکرد ضعیف و یا لق شدن کشکک زانو و جا به جایی آن به دلایل مختلف از جمله تصادفات و یا ضربات مستقیم در ورزش های گروهی و حرفه ای می تواند اتفاق بیافتد.

پارگی رباط زانو علت خالی کردن زانو

یکی دیگر از مواردی که می تواند عملکرد بدی در زانو ایجاد کند و زانو به نوعی خالی کند، پارگی رباط زانو می باشد. زانو که از چهار رباط اصلی به نام های رباط صلیبی خلفی، رباط صلیبی قدامی و دو رباط های کناری و جانبی زانو را تشکیل می دهند که می تواند عملکرد زانو را اگر دچار پارگی شوند، باعث ایجاد اختلال شوند.

پیچ خوردگی مفصل زانو از علل خالی نمودن زانو

یکی دیگر از عواملی که عملکرد زانو را تحت الشعاع خود قرار می دهد، پیچ خوردگی های مکرر و زیاد زانو می باشد که می تواند اختلال زیادی در روند عملکرد زانو بر جای گذارد.

پیچ خوردگی های زانو از نوع ضعیف آن که می تواند باعث کشیدگی رباط و یا کشیدگی یکی از عضلات زانو شود و در مواردی نیز این پیچ خوردگی ها به صورت شدید حادث می شود و می تواند باعث پارگی رباط ها و یا عضلات گردد.

در هر دو صورت باعث عدم ثبات در زانو و به عبارتی خالی کردن زانو می گردد. برای درمان پارگی های رباط زانو و یا عضلات زانو باید حتماً نزد بهترین فوق تخصص زانو در شرق تهران رفت و از وی کمک خواست.

 خالی کردن زانو

راه های شناسی و تشخیص خالی کردن زانو

عدم تعادل و خم شدن زانوها به صورت غیر ارادی از مواردی است که می توان در تشخیص خالی نمودن زانو ها نقش داشته باشد. این افراد وقتی از پله پایین می آیند، کنترلی بر روی زانوهای خود ندارند و نمی توانند تعادل خود را حفظ کنند،

پس در نتیجه کسانی که  دچار عارضه خالی نمودن زانو هستند، باید با استفاده از عکس های رادیولوژی و گاهاً ام آر آی  و سی تی اسکن علت های خالی نمودن زانو را بررسی و پیگیری نمایند.

راه های درمان خالی نمودن زانو چیست؟

از مهمترین راه های درمان خالی نمودن زانوها، می توان با استفاده از عکس های دیجیتالی رادیولوژی و یا ام آر آی توسط جراح زانو به تشخیص درستی رسید. اگر پارگی در رباط ها و یا ایرادی در مفاصل زانو و یا در عضلات چهار سر ران مشاهده شد، به صورت جراحی یاز و یا بسته اقدام به جراحی نمود.

در بعضی مواقع نیز با استفاده از فیزیوتراپی و یا آب درمانی و لیزر درمانی و گاهاً پرتو درمانی با استفاده از دستگاه های لیزر می توان به درمانی مناسب و خوبی دست یافت.

استفاده از بریس های موجود در بازر و به کارگیری آن می تواند نقش کمک کننده در بهبودی در زانو را در بر داشته باشد.

این ابزار کمکی می تواند فعالیت دوباره زانو را برقرار نماید و به رفع آسیب های زانو نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

 خالی کردن زانو

راه های پیشگیری از مبتلا شدن به خالی نمودن زانو

اصلاح سبک زندگی و پرهیز از پرخوری و لاغر نمودن و به حد نصاب و استاندارد رساندن وزن نیز می تواند در عدم اختلال در عملکرد زانو و یکی از راه های پیشگیری در مبتلا شدن به امراض مرتبط با زانو را می تواند به همراه داشته باشد.

استفاده از پرتزهای مصنوعی و مفصل های پزشکی در زانو می تواند به درمان مناسبی برای کسانی که مفصل هایی از بین رفته دارند، می تواند مفید و موثر واقع گردد.

تمرینات ورزشی منظم و آن دسته ورزش هایی که توسط دکتر فوق تخصص جراح زانو آقای دکتر امین کامرانی راد برای بیماران خود تجویز می نماید، می تواند به بهبود هر چه سریع تر و یا مبتلا نشدن به خالی نمودن زانو کمک شایانی نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا