Stem Cells

بورسیت تاندون زانو چیست ؟ | بورسیت پس آنسرین زانو و علائم و نشانه های بورسیت زانو

بورسیت تاندون زانو

بورسیت تاندون زانو چیست ؟

بورسیت تاندون زانو چیست ؟ بورسیت تاندون زانو نوعی اختلال در عملکرد مفصل زانو به علت از بین رفتن مایع ژله ای که حکم جلوگیری از سایش و اصطکاک بین دو استخوانی که در نقطه زانو به هم می رسند، بوجود می آید.

به طور کلی مفصل های بدن از قبیل مفصل های دست ها و یا زانو و تمامی قسمت هایی از بدن که دارای مفصل می باشد، میتواند این اتفاق بیافتد.

پورس به کیسه ای نازک و کوچک و ژله ای شکل که دارای مقدار کمی مایعی است که در اطراف مفاصل بدن قرار دارند.

با تزریق این مایع در مفاصل باعث از بین رفتن سایش و رفع اصطکاک در بین سطح مفاصل می گردد.

دکتر امین کامرانی راد یکی از متخصصین در خصوص جراحی زانو و متخصص در بازسازی غضروف و یا تاندون زانو با استفاده از روش تزریق سلول های بنیادی در زانو می تواند بهترین روش، درمان را برای بیماران بورسیبت تاندون زانو برای شما به ارمغان بیاورد.

بورسیت تاندون زانو

انواع بورسیت زانو

ا- بورس نیم غشایی

بورس نیم غشایی بین یکی از عضلات همسترینگ قرار گرفته و در ابتدای یکی از عضلات ساق پا قرار دارد.

التهاب در این قسمت از زانو به بورسیت نیم غشتایی یا به عنوان کیست بیکرز شناخته شده است.

در این حالت به علت فشار بیش از حد به زانو آب در این ناحیه جمع شده و به بورست نشت پیدا می کند که می تواند درد زیادی را باعث شود. این عارضه می توان با التهاب و برجستگی نمایان در پشت زانو باعث شود.

2- بورس پیش کشککی

در این نوع اختلال که دقیقاً در جلوی کاسه زانو و زیر پوست آن  اتفاق می افتد و می تواند یک حالت بالشتکی بوجود آورد، که بسیار دردناک است.

3- بورس زیر کشککی

 این نوع بورس که دو بورس سطحی و عمقی در زیر کشکک زانو وجود دارد که کارشان محافظت از توبروزیته و تاندون زانو می باشد.

4-بورس فوق کشککی زانو

بورس فوق کشکک زانو در بالای زانو قرار داد. این بورس که دقیقاً زیر عضلات چهار سر ران قرار گرفته و این اجازه را به زانو می دهد که بدون اصطکاک اضافی زانو خم و راست گردند.

بورسیت تاندون زانو

از مهمترین دلایل ایجاد بورسیت تاندون زانو چیست؟

1- اولیت دلیل بوجود آمدن بورسیت تاندون زانو وارد شدن مستقیم ضربه زانو می تواند باشد.

2- دومین عامل را می توان به فشارهای مکرر و ممتد به زانو و همچنین زانو زدن و فشاری که به زانو از طریق زمین وارد می شود، از دیگر عوامل می تواند باشد.

3- وجود بیماری های مختلف از جمله عفونت حاد در بورس ها از دیگر عوامل است.

4-روماتیسم وآرتروز زانو یکی دیگر از عوامل بورسیت تاندون زانو می تواند باشد.

5- چاقی مفرط  و فشار بر تاندون ها یکی دیگر از عوامل پورسیت .

6- پارگی مینیسگ داخلی از دیگر عوامل ایجاد بورسیت می تواند باشد

7-ورزش های حرفه ای و ورزشکارانی که فشار بیش از حد به زانوی خود می آورند و تغییر و چرخش پا و زانو به داخل را دارند یکی دیگر از عوامل ایجاد بورسیت تاندون زانو می باشد.

8- سایش بیش از حد مفصل های زانو که به اصلاح اسنوروآرتریت معروف است از دیگر عوامل بورسیت زانو می باشد.

بورسیت تاندون زانو

راه های پیشگیری از بورسیت تاندون زانو چیست؟

از مهمترین راه های پیشگیری از بورسیت تاندندن زانو می توان استفاده از پدهای ضربه گیر برای کسانی که مجبورند زانوی خود را بر روی زمین بگذارند.

ورزشکارانی که مدام زانویشان با زمین برخورد دارید مثل والیبالیست ها، این وسیله برای این افراد می تواند مفید باشد.

از دیگر موارد می توان به متعادل نگه داشتن وزن خود و عدم فشار بیش از حد به تاندون های زانو و همچنین اجتناب از تمرینات ورزشی مثل پایین رفتن از ارتفاعات به صورت حرکت ضربه ای که به صورت حرکت به شکل پهلو رو به پایین همراه با ضربه است باید خودداری نمود.

راه درمان بورسیت تاندون زانو چگونه است؟

برای درمان بورسیت تاندون زانو از روش های پیشگیرانه و یا دستورات ورزشی و یا استراحت در منزل و در نهایت با تجویز دارو و یا تزریق کورتیکو استروئید در زانو این بیماری درمان خواهد شد.

یکی از مهمترین روش های درمان که امروزه به عنوان بهترین روش و کم آسیب ترین روش و درمان زودهنگام بدون عوارض شناخته شده است استفاده از سلول درمانی با استفاده از سلول های بنیادی تکثیر شونده می باشد.

با استفاده از این روش با تزریق سلول های بنیادی در قسمت های آسیب دیده زانو نسبت به ترمیم قسمت های تاندون زانو کمک شایانی می نماید.

از دیگر روش های معمول که متخصص جراح زانو با تجربه با استفاده از روش جراحی آرتروسکوپی نسبت به درمان بیمار اقدام خواهد شد.

روش درمان بدین شکل است که متخصص جراح زانو با استفاده از روش بورسکتومی که از دستگاه آرتروسکوپ و با ایجاد جند برش ریز در حد یک سوراخ کوچک که لوله های و ابزار آرتروسکوپ که مجهز به دوربین نیز هست وارد زانو کرده و با جراحی بسته و ترمیم قسمت های داخلی زانو درمان انجام می پذیرد.

از طریق این روش جراح متخصص و فوق تخصص زانو جای سوراخ ها را با بخیه بسته و بیمار نیاز به بستری ندارد و همان روز از بیمارستان مرخص می شود.

بورسیت تاندون شانه

راه های تشخیص بورسیت تاندون زانو چیست؟

از راه های رایج تشخیص بورسیت زانو استفاده از دستگاه های ام آر آی MRI می باشد. از دیگر دستگاه ای تشخیص می توان به استفاده از روش سونوگرافی و یا استفاده از روش ایکس ری XRI را ذکر کرد.

پس از تشخیص این بیماری با روش های ذکر شده می توان مایع اضافی تجمع یافته در بافت های زانو را با سرنگ مخصوص کشید و تخلیه نمود.

راه های معمول غیر از روش جراحی برای درمان بورسیت تاندون زانو چیست؟

استفاده از روش صوت و اولتراسوند یکی از روش های غیر جراحی است که پزشک با تشخیص خود آن را تجویز می نماید.

از دیگر روش ها، می توان به روش گرمایش و الکتروتراپی اشاره نمود که می تواند در درمان این بمیاری موثر واقع گردد.

از راه های دیگر درمان، می توان به استفاده از لیزر های کم توان و پر توان برای تحریک بخش آسیب دیده و ساخت بخش های از بین رفته، کمک خوبی می تواند بکند.

استفاده از روش آب درمانی و ورزش هایی نظیر ماساژ درمانی و فیزیوتراپی، می تواند تسکین دهنده و درمان کننده باشد.

برای استفاده از روش های مختلف درمان، می توانید با استفاده از قسمت تماس با ما در سایت ما برای گرفتن مشاوره رایگان و یا وقت رزرو درمان تماس حاصل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا