elbows and hands

شکستگی سر استخوان بازو (هومروس) چگونه اتفاق می افتد؟علائم و تشخیص شکستگی بازو

شکستگی سر استخوان بازو

شکستگی سر استخوان بازو (هومروس) چگونه اتفاق می افتد؟

شکستگی سر استخوان بازو (هومروس) می تواند بر اثر دلایل و یا عوامل مختلفی اتفاق بیافتد. از مهمترین دلایل شکستگی سر استخوان بازو یا هومروس، می توان بر اثر ضربه و یا بر اثر پوکی استخوان بازو باشد.

ضربات ناگهانی به استخوان بازو بر اثر عواملی از قبیل برخوردها در ورزش های حرفه ای و یا عوامل دیگری می تواند باشد. بعضی از این موارد مثل تصادفات و یا افتادن از بلندی و ارتفاع و در برخی موارد پوکی استخوان بازو می تواند از عوامل شکستگی سر استخوان بازو باشد.

هومروس بازو 5 درصد از شکستگی های استخوان های بدن را شامل می شود. این شکستگی ها که معمولاً در افراد مسن سال بیشتر اتفاق می افتد، بر اثر زمین خوردن که بیشتر بر اثر لغزندگی در حمام است، ناشی از پوکی استخوان این افراد  می توان باشد.

استخوان هومروس، استخوان بلند بازو است که از شانه شروع می شود و تا آرنج ادامه پیدا می کند. شکستگی هایی که در این نقطه از دست پدیدار می شود، می تواند عملکرد دست را از بین ببرد. برای درمان و جراحی باید با بهترین فوق تخصص جراحی دست و آرنج در تهران تماس گرفت.

جراح دست و بازو پس از بررسی و معاینات بالینی متوجه شکستگی بازو خواهد شد. در برخی موارد نیز با استفاده از دستگاه های رادیولوژی و عکس هایی که از بازو انداخته می شود، متوجه شکستگی دست و بازو خواهد شد.

شکستگی سر استخوان بازو

انواع شکستگی بازو

شکستگی بازو یا سر استخوان بازو در سه قسمت و در سه نوع شکستگی اتفاق می افتد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

1- شکستگی پروگزیمال که به شکستگی و یا ترک استخوان بازو در نزدیکی شانه اتفاق می افتد.

2- شکستگی دیستال بازو که این شکستگی که در نزدیکی آرنج دست اتفاق می افتد.

3- شکستگی باز و مشخص که به نوعی شکستگی بازو اتلاق می شود که استخوان شکسته شده  راهی به بیرون از گوشت و پوست بدن پیدا کرده و از پوست بیرون می زند

4- شکستگی شفت میانی استخوان بازو که در وسط استخوان بازو شکستگی ایجاد شده است.

5- شکستگی جزئی که قسمتی از استخوان بازو شکسته و یا ترک برداشته است.

شکستگی سر استخوان بازو

شکستگی پروگزیمال بازو(پروکسیمال)

شکستگی پروگزیمال بازو (پروکسیمال) به شکستگی قسمت بالایی بازو اتلاق می شود که به بزرگسالانی که از پوکی استخوان رنچ می برند، می تواند برای این افراد اتفاق بیافتد.

شکستگی دیستال بازو

شکستگی دیستال بازو که در قسمت انتهایی و جایی که استخوان آرنج متصل است اتفاق می افتد و بیشتر برای کسانی که تصادفات جاده ای کرده اند اتفاق می افتد. در بعضی مواقع نیز برای افراد مسن که پوکی استخوان دارند نیز ممکن است شامل این افراد نیز شود.

شکستگی شفت میانی

شکستگی شفت میانی بازو که در قسمت میانی استخوان شانه ممکن است بر اثر حوادث بوجود آید. بیشترین موارد این شکستگی می تواند از تصادفات جاده ای و یا برخوردهای فیزیکی در ورزش های حرفه ای و یا اصابت ترکش و یا گلوله به این قسمت از دست و بازو اتفاق می افتد.

شکستگی باز و مشخص بازو

در این نوع شکستگی که از نوع شدید آن است، ممکن است بر اثر پرتاب شدن از ارتفاع زیاد و یا ضربه شدید به بازو اتفاق بیافتد. بر اثر جدا شدن استخوان بازو قسمتی از آن بیرون زده و مشخص و نمایان می شود.

در این وضعیت بهترین جراح دست و آرنج در شرق تهران با استفاده از جراحی و پلاتین گذاری دست را بازسازی می کند. با پیچ کردن پلاتین با قسمت دیگر استخوان بازو دست را عمل جراحی کرده و با استفاده از آتل بی حرکت می کند.

 پس از جوش خودن جای زخم بازو را گچ گیری و ثابت می کند و در حدود یک ماه نیم تا دو ماه باید در همین وضعیت بماند تا استخوان ها به خوبب به هم جوش بخورند.

شکستگی های جزئی و یا ترک خورده

این نوع شکستگی ها که به شکستگی سر استخوان بازو که به صورت جزئی و یا دارای ترک کوچک هستند، با آتل بندی و یا گچ گیری به تشخیص جراح دست و آرنج، در زمان دو تا سه هفته ای می توان آن را درمان نمود.

شکستگی سر استخوان بازو

نشانه های بازوی شکسته شده چیست؟

دست و یا بازویی که می شکند، در ابتدا خود فرد صدای شکسته شدن استخوان را می شنود و متوجه شکستن استخوان بازوی خود می شود.

اگر بیرون زدگی استخوان معلوم نباشد، می تواند با درد شدید در بازو که شروع می شود، متوجه شکستگی بازو شد.

 با متورم شدن جای شکسته شده بازو و خونریزی داخلی که باعث کبودی و یا خون مردگی که ایجاد می شود، از دیگر علائم شکستگی بازو می تواند باشد که از این طریق می توان متوجه آن شد.

از علایم دیگر می توان به ناتوانی در حرکت دادن دست و بازو و همچنین خونریزی داخلی دست متوجه شکستگی بازرو شد.

شکستگی سر استخوان بازو

اقدامات بعد از گچ گیری سر استخوان بازو چیست؟

اقداماتی که بعد از گچ گیری سر استخوان بازو انجام می شود، این است که با مراجعه در هفته اول به جراح دست و بازو و معاینه اولیه توسط ایشان درمان را شروه نمود.

جراح دست با سولاتی که از بیمار در خصوص وضعیت درد در دست و یا علائمی که رو به بهبودی هستند، می پرسد، را به صورت بالینی مشاهده و ثبت می نماید.

در بعضی اوقات نیز با انداختن عکس رادیولوژی از وضعیت تکان نخوردن استخوان هایی که جفت و جور شده اند و احتمال این که جابه جایی در این استخوان ها اتفاق بیافتد مورد بررسی قرار می گیرد.

بعد از گذشت هفته اول، اگر مشکل خاصی نباشد، برای ویزیت برای دو هفته بعد برای بیمار برنامه ریزی می شود. بعد از این مدت نیز با بررسی های صورت گرفته، اگر مشکل خاصی وجود نداشت و روند درمان کامل شده است.

در این زمان روال عادی خود را پشت سر گذاشت، برای بار سوم و برای سه هفته بعد که نزدیک به باز کردن گچ دست می باشد وقت به بیمار داده می شود.

در انتها و با بررسی که از دست و بازوی بیمار می گردد و با مشاهده از طریق رادیولوژی و جوش خوردن استخوان بازو و با باز کردن گچ دست، اقدام به دادن برنامه ورزش سبک و حرکت درمانی دست بیمار اقدام می گردد.

در این روش بیمار کم کم به روند عادی زندگی خود باز می گردد و می تواند با تمریناتی که پزشک به وی می دهد روند درمان را تسریع بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا