the shoulder

درد شانه نشانه چیست؟( 10 علت درد شانه و 3 روش درمان آن) دکتر کامرانی

درد شانه

درد شانه نشانه چیست؟

درد شانه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. جراح شانه با تجربه با معاینه و بررسی ظاهری و در ادامه با عکس های رادیولوژی و یا ام آر آی که از شانه بیماران می گیرند، می توانند دلایل و علل و راه درمان درد شانه بیمار را تشخیص دهد.

فوق تخصص جراحی شانه در تهران در بررسی های اولیه از عکس ها یی که از شانه بیمار می گیرد، متوجه علت درد شانه بیمار خواهد شد.

پزشکان با توجه به عکس های رادیولوژی و یا ام آر آی روند درمان را به سرعت آغاز خواهد کرد. بعضی مواقع شاید اصلاً نیاز به جراحی شانه نباشد و با تجویز پزشک به ورزش های خاص، که می تواند شعاع حرکتی ویژه ای برای بیمار ایجاد کند، درد شانه تسکین می یابد.

درد شانه

استخوان های شانه از چه بخش هایی تشکیل شده اند؟

استخوان های شانه از ترکیب سه استخوان اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از: استخوان بازو، استخوان کتف و استخوان ترقوه که تشکیل دهنده سه اجرای اصلی یک شانه هستند.

درد شانه عمدتاً از آسیب دیدن این استخوان می تواند اتفاق بیافتد. هر چند که تاندوم ها، رباط ها و عضله ها که کشیده و یا پاره می شوند، نیز می تواند در درد شانه تاثیر مستقیم داشته باشد.

عمده ترین دلایل وجود درد شانه و کتف

از عمده دلایل درد شانه و کتف می توان:

1. ضعف در عضلات شانه.

2.عدم حرکت شانه در مدت زمان زیاد و ثابت بودن آن.

3.آسیب دیدگی غضروف شانه.

4.آسیب دیدگی و یا شکستگی استخوان شانه.

5.پارگی تاندون شانه.

6.وجود شانه یخ زده و یا شانه منجمد.

7.گیر افتادگی شانه به علت حرکات نامناسب کششی و یا پرتابی انفجاری و ناگهانی.

8.ابتلا به بیماری های تاندنیت.

9.بورسیت و یا رسوب کلسیم اضافی.

10. شکستگی شانه

این 10 مورد می تواند از دلایل عمده درد شانه باشد.

درد شانه

چه درمان هایی را در منزل می توان با استفاده از تجویز پزشک انجام داد؟

اگر پزشک معالج، تشخیص درمان در منزل و خانه را بدهد، می توان درمان و از بین بردن درد شانه را بدون مراجعه به مطب پزشک و فقط با استفاده از دستورات ورزشی پزشک و یا با حضور ارتوپد و فیزیوتراپی در منزل به درمان مناسبی دست یافت.

معمولاً جراح شانه با بررسی که از کتف و شانه بیماری که دچار درد مزمن است و با بررسی و معاینه دقیق اگر تشخیص و درمان در منزل را داده باشد، می توان با همکاری یکی از اعضاء خانواده و یا اعزام ارتوپیست در منزل درد شانه را درمان نماید.

با استفاده از روش های درمانی که پزشک تجویز می نماید و با استفاده از ماساژ درمانی و یا با استفاده از روغن های گیاهی و یا طب سوزنی از دیگر اقدامات درمانی در منزل می باشد.

درد شانه

شکستگی های شانه، یکی دیگر از علل درد شانه

از مهمترین علل درد شانه را می توان شکستگی شانه که بر اثر تصادفات و برخوردها و یا در حرکات و فشارهایی که در ورزش های حرفه ای پیش می آید، می تواند باشد.

شکستگی های شانه که از برخورد جسم سخت به شانه و یا پرتاب شدن از بلندی، می تواند باشد، از شایع ترین موارد درد در شانه است.

این افراد با دردی شدید و طاقت فرسا به جراح شانه مراجعه می کند و فوق تخصص جراحی شانه در شرق تهران در همان بدو ورود بیمار و با معاینه ظاهری متوجه شکستگی شانه بیمار خواهد شد.

متخصص شانه با سابقه برای اطمینان از شکستگی، از دست و شانه بیمار عکس های متعدد، از پشت و جلوی شانه بیمار خواهد گرفت و با بررسی آن ها، اقدام به درمان شانه خواهد نمود.

در برخی موارد شاید احتیاج به جراحی بیمار به صورت جراحی باز نباشد و به صورت جراحی بسته یا آرتروسکوپی انجام گردد.

جراحی بسته یا آرتروسکوپی برای درمان و بهبودی رودهنگام و بدون عوارض شانه بیمار چگونه انجام می شود؟

درمان های درد شانه را به 3 روش درمان در منزل با ورزش های خاص و یا با جراحی بسته و در نهایت با جراحی باز انجام داد.

1.درمان درد شانه در منزل و از طریق ورزش های خاص که توسط پزشک تجویز می شود در قسمت بالا توضیح دادیم.

2.در مورد جراحی بسته که با ایجاد دو یا سه سوراخ بر روی شانه از طرف پشت و بالای شانه انجام می شود و با استفاده از ابزارهای خاص پزشکی اقدام به جراحی بسته شانه می گردد.

در این روش که روش پیشرفته و علمی و بروزی است، می تواند در روند بهبودی بیمار نقش زیادی داشته باشد و نیازی به بستری بیمار در بیمارستان نیست، و بیمار به صورت سرپایی و کمترین عارضه، درمان و راهی منزل می گردد.

این بیماران در کمتر از یک هفته به بهبودی کامل می رسند و نیازی به استراحت در منزل به صورت مطلق نمی باشند.

3.بعضی مواقع نیز پزشک تشخیص می دهد که از جراحی باز برای درمان شکستگی ها استفاده نماید. این درمان زمانی اتفاق می افتد که وسعت و حجم شکستگی زیاد است و نیاز است که پزشک برای جراحی و یا انصال استخوان های شکسته شده شانه، از پین و یا پلاتین و پیچ و مهره استفاده نماید و درد شانه را از بین ببرد.

درد شانه

دررفتگی شانه چه مواقعی اتفاق می افتد؟

دررفتگی شانه به دو حالت قدامی و خلفی اتفاق می افتد. بر اثر کشش های تاگهانی و انفجاری و یا در مسابقات ورزشی که کشیدگی و برخورد به زمین و یا فشار حداکثری زیاد است و یا بر اثر حرکت پرتاب وزنه، که در یک لحظه فشار زیادی به کتف و شانه وارد می شود می تواند اتفاق بیافتد.

معمولاً دررفتگی های قدامی شانه بیشتر از دررفتگی های خلفی آن می باشد. در رفتگی شانه که می تواند درد شانه را به حد زیادی افزایش داده و باعث بی تابی فرد گردد.

بر اثر فشار بیش از حد به استخوان بازو، گردی سر استخوان شانه از حفره کتف بیرون زده و از جای خود بیرون می آید. این بیرون زدگی می تواند ناقص و یا به طور کامل اتفاق بیافتد.

آیا یکی از دلایل درد شانه می تواند پارگی در روتاتور کاف باشد

از دیگر دلایل درد شانه می توان به پارگی در روتاتور کاف اتفاق افتاده باشد. مهمترین دلیل پارگی در روتاتور کاف شانه را می توان استفاده غیر اصولی و فشار بیش از حد به شانه و یا ضربات سنگین به شانه و یا چرخش های ناگهانی می تواند باعث شود.

ورزش هایی که بیشتر با دست و شانه انجام می شود و شانه مداوم درگیر است و فشار زیادی به آن وارد می شود، مثل ورزش های تنیس و یا قایق رانی و کشتی. انواع و اقساط ورزش هایی که کتف و شانه به نوعی در فشار است و یا نیاز است که در خلاف جهت هایی که نباید فشار آورده شود، این کار انجام می شود، از عمده نشانه های پارگی روتاتور کاف می تواند باشد.

درد شانه

از دیگر مورد احتمالی درد شانه می توان به موارد ذیل اشاره نمود

1- تاندون پاره شده و یا متورم.

2- آسیب به گردن و یا مهره های ستون فقرات و نخایی.

3- بیماری های قلبی عروقی که بیشتر دست و شانه سمت چپ را درگیر می کند.

4- التهاب مفاصل.

5- شانه یخ زده و یا منجمد.

6- تحت فشار بودن عصب دست در کانال نخایی یا عصبی.

7- ضربات ناگهانی و یا فشار بیش از حد به دست که باعث کشیدگی تاندون گردد.

8- سندروم گیر افتادگی عضلات در سر شانه.

9- ساییدگی و آرتروز شانه.

10- پارگی غضروف مفصلی.

در مواردی که ذکر شد، درد شانه را تشدید می کند و می تواند از دیگر دلایل درد شانه محسوب شود که باید با مراجعه به  متخصص جراح شانه و کتف خوب برای درمان اقدام موثر انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا