علت پارگی مینیسک زانو چیست؟ ( علائم، نحوه تشخیص، 5 نوع پارگی و درمان آن)

علت پارگی مینیسک زانو چیست؟

علت پارگی مینیسک زانو به علت چرخش ها و فشارهای ناگهانی و بر خلاف جهت مفصل زانو و کشیدگی های منیسک زانو می تواند باشد.حرکات چرخشی و یا چرخش های پرفشار به حهت های چپ و راست از مهمترین علل پارگی مینیسک زانو است.

مینیسک زانو که به عنوان یک ضربه گیر در زانو عمل می کند، فشارها و ضربات بین دو استخوان ران و ساق پا را کنترل و دفع می نماید و نمی گذارد سطح دو استخوان پا و ران با یکدیگر ساییده و دچار اصطکاک و خوردگی گردند.

این عارضه و بیماری بیشتر در بین ورزشکارانی بوجود می آید که با فشارهای زیاد و حرکات ناگهانی و یا چرخش های بر خلاف جهت مفصل انجام می شود. این حرکات بیشتر در ورزش های فوتبال، تکواندو راگبی، تنیس و یا وزنه برداری اتفاق می افتد.

مینیسک یک لایه عضروفی بین دو استخوان ران پا و ساقه پا و در بین زانو برای جلوگیری از سائیدگی استخوان زانو کاربرد دارد و می توان به عنوان یک ضربه گیر عمل کند.

بیشتر بدانید: نحوه تعویض مفصل زانو

علت پارگی مینیسک زانو

علائم و نشانه های پارگی مینیسک زانو چیست؟

علائم و نشانه هایی که نشان دهنده علت پارگی مینیسگ زانو می باشد عبارتند از: 1- تورم زانو 2- درد شدید در نواحی زانو 3- احساس خالی کردن زانو همراه با درد 4- احساس قفل کردن زانو و عدم حرکت کردن آن. این موارد است که می تواند از علائم و نشانه های پارگی مینیسک زانو باشد.

نحوه تشخیص پارگی مینیک رانو چگونه است؟

کسانی که در زانوی خود احساس درد دارند و نمی دانند که علت این درد چست؟ علت پارگی مینیسک زانو در وحله اول باید با مراجعه به پزشک باتجربه جراح و متخثصص زانو و با بررسی های اولیه و معاینه ظاهری که پزشک انجام میدهد تجویز به گرفتن ام آر آی می نماید.

گرفتن عکس رادیولوژی از پا و زانوی این بیماران کارساز نیست. چون عکس رادیولوژی فقط برای دیدن قسمت های  استخوان پا مفید است و برای دیدن غضروف مینیسک و یا رباط پا حتماً باید از ام آر آی استفاده نمود.

پزشک شاید از دیگر روش ها مثل ارتروسکوپی که نوعی درمان و جراحی بسته نیز می باشد برای تشخیص با استفاده از ابزارهای این روش برای دیدن و درمان استفاده نماید.

در روش آرتروسکوپی فوق تخصص جراحی زانو خوب در تهران با ایجاد دو یا سه برش و سوراخ کوچک بر روی زانوی بیمار در جهات مختلف به اندازه ای که فقط میله های نازک دستگاه آرتروسکوپ وارد قسمت های داخلی زانو شوند، ایجاد می کند.

جراح زانو با فرستادن این میله ها که در نوک یکی از آن ها دوربین به همراه نور متمرکز و از دیگر قسمت زانو نیز انبرک هایی که می تواند مینیسک زانو را ترمیم کنند به داخل پا می فرستد.

با فرستادن این میله های از طریق سوراخ های ایجاد شده بر روی زانو می توان دسترسی و دید خوبی نسبت به پارگی مینیسک پا و ترمیم آن پیدا کرد.

علت پارگی مینیسک زانو

انواع پارگی مینیسک زانو کدامند؟

علت پارگی مینیسک زانو ممکن است به شکل های متفاوتی دچار پارگی شوند و این آسیب فقط از طریق ام آر آی قابل مشاهده و بررسی می باشد. در ادامه به انواع پارگی مینیسک پا می پردازیم.

1- پارگی مینیسک به شکل فلپ

2- پارگی مینیسک به شکل باکت هندل

3- پارگی مینیسک به شکل پیچیده و نامتعارف

4- پارگی مینیسک به شکل عرضی

5- پارگی مینیسک به شکل شعاعی

علت پارگی مینیسک زانو

روش های درمان مینیسک پا کدامند؟

فوق تخصص جراحی زانو در بهترین کلینیک جراحی زانو در تهران با استفاده از عکس های ام آر آی در تشخیص این که به چه روشی باید مینیسک پاره شده را درمان نماید، تصمیم گیری می نماید.

این پزشکان با تجربه ای که دارند می تواند نحوه درمان را تعیین نمایند. در بعضی از موارد که پارگی به حدی نیست که نیاز به جراحی باشد، با استفاده از ورزش های خاص و یا با استفاده از داروهای مخصوص، اقدام به درمان این گونه بیماران می نمایند.

در برخی دیگر از موارد نیز پزشک، تشخیص به درمان با با استفاده از روش فیزیوتراپی و یا آب درمانی می دهد و باید از این روش ها برای درمان استفاده نمود

علت درمان پارگی مینیسک زانو و درمان آن به تشخیص جراح زانو قابل تغییر است و می توان از بهترین روش برای درمان با تشخیص و نظر متخصص با تجربه جراح زانو از آن استفاده نمود.

در برخی از مواقع جراح زانو با تجربه در شرق تهران با استفاده از روش آرتروسکوپی که نوعی از درمان جراحی بسته محسوب می شود، اقدام به درمان بیمار می نماید.

این روش که به روش غیر تهاجمی و درمان سر پایی معروف است، با ایجاد دو یا سه سوراخ ریز بر روی زانوی بیمار از سه جهت میله های جراحی آرتروسکوپی را وارد زانو کرده و با استفاده از دروربینی که با این ابزار وارد زانو شده می تواند دید خوبی با نور که از این ابزار بر نمای داخلی زانو تابانیده می شود، میزان پارگی مینیسک و درمان با این ابزار را دنبال نمود.

علت پارگی مینیسک زانو

فرایند بهبودی پارگی مینیسک پا چقدر زمان لازم دارد؟

برای بهبودی پارگی مینیسک پا، بستگی به میزان پارگی آن و علت پارگی مینیسک زانو دارد. معمولاً برای پارگی های با میزان کم نیاز به جراحی نیست و با فیزیوتراپی و استراحت خود به خود مینیسک ترمیم می شود و درمان حاصل می گردد.

در پارگی مینیسک پا به میزان متوسط جراح زانو با استفاده از ورزش درمانی و در ادامه با آب درمانی اقدام به درمان نموده و در این مرحله نیز نیاز به جراحی نیست و با دستورات و ورزش های خاصی که به بیمار داده می شود، می توان به ترمیم مینیسک پا امیدوار بود.

در مرحله بعد و در مواقعی که به میزان گسترده پارگی مینیسک پا اتفاق افتاده است، جراح زانو با بررسی هایی که از عکس های ام آر آی زانویی بیمار تصمیم به جراحی گرفته و از طریق جراحی و ترمیم مینیسک بیمار را درمان می نماید.

ممکن است که پزشک معالج از طریق جراحی بسته اقدام به ترمیم مینیسک پا کند که در این روش یکی از بهترین روش ها در ترمیم و درمان می باشد که می توان از طول درمان کم و با طول دوره نقاهت پایین، اقدام به بهبودی هر چه زودتر بیمار نمود.

علت پارگی مینیسک زانو

روش های درمان موقت خانگی پارگی مینیسک زانو تا زمانی که به جراح زانو مراجعه نماییم چیست؟

اگر هنگام انجام فعالیت های سنگین از جمله فعالیت های ورزشی حرفه ای در زانوی خود صدای تق شنیدید و درد شدیدی را تجربه کردید، به احتمال خیلی قوی شما دچار پارگی مینیسک زانو شده اید.

در ابتدای این مصدومیت شما باید با استفاده از یخ محل زانوی خود را بسته و از التهاب بیشتر جلوگیری نمایید. بانداژ کردن با باندهای کشی از دیگر مواردی است که می توانیم خودمان تا رسیدن به مراکز درمانی برای درد کم و التهاب کمتر این کار را انجام دهیم.

در ادامه با استفاده از عصای زیر بغل می توان از انداختن وزن بر روی زانوی آسیب دیده کاست تا وضع از این که هست بدتر نشود و تا رسیدن به مراکز درمانی بهتر است پا را بالاتر از سطح قرار داد و به صورت افقی درآورد.